Gravitace je jenom předsudek: příběh vzniku klipu Upside Down & Inside Out od OK Go

28. 4. 2016 | Petr Michl
Léta snění, měsíce příprav, týdny natáčení a desítky žaludečních nevolností ve stavu beztíže...



Jak je to sakra možné? Tak to ani náhodou." I tak zní časté reakce na brandovaný klip kapely OK Go, Upside Down & Inside Out, který tvůrci vydali s tím, že byl natočený bez jakýchkoliv CGI triků a na jeden záběr. Vzhledem k tomu, že získal včera ocenění Grand Prix na Prague International Advertising Festival, rozhodli jsme se napsat také o vzniku tohoto výjimečného kreativního díla.

OK Go je skupina známá spíše svými videoklipy než hudbou. Odstartovalo to tanečky na běhacích pásech doprovázených písní Here It Goes Again a nedlouhou poté už OK Go začali natáčet klipy sponzorované značkami. V případě  Upside Down & Inside Out je mecenášem ruská aerolinka S7. I díky tomu se klip drží letecké tématiky. Uzříte v něm ovšem to, co na běžné turistické trase nezažijete.

Video je natočené v letadle, které je schopno parabolického letu, při němž nastávají krátké stavy beztíže. Účastníci parabolického letu se pohybují setrvačností po stejné dráze jako letadlo - vznáší se tedy v jeho útrobách. Princip, který je využíván k výcviku astronautů, jako turistická atrakce pro ty nejbohatší a při natáčení některých filmových efektů, posloužil tentokráte k vytvoření jednoho z nejambicióznějších příkladů brandovaného obsahu.


Ukázka fází parabolického letu prováděného NASA v letadle Airbus A300. Zdroj: www.spaceflight.esa.int

Frontman skupiny Damian Kulash a jeho dvorní choreografka Trish Sie si vyzkoušeli tuto atrakci pro vyvolené již v roce 2012 v letadle NASA startujícího z floridského Cape Canaveral. A od toho okamžiku se pro ně stala představa natočení klipu v takových podmínkách snem. Setkání Kulashe se zástupci S7 na festivalu kreativity Cannes Lions pak bylo okamžikem, kdy začal věřit v to, že mu někdo pomůže přeměnit sen v realitu.

Nechtěli jsme provést hromadu cool věcí ve stavu beztíže a pak vše postprodukčně pospojovat. To není náš styl. Kde je v tom nějaká výzva? Najednou jen děláte něco zábavného a dokumentujete to místo toho, abyste vybudovali něco, na co můžete být hrdí," popsal Kulash v rozhovoru pro Red Bull, proč si vybrali obtížnější cestu natáčení klipu.

V Rusku u kosmonautů

Samotné natáčení se událo východně od Mosky v tréninkovém centru kosmonautů Jurije Gagarina náležícím pod ruskou vesmírnou agenturu ROMSCOMOS. Členové OK Go se zde utábořili na 3 týdny. Během nich absolvovali se svými choreografy a lidmi z agentury TUTKOVBUDKOV 21 letů. V prvních si jen zkoušeli, co vše je možné, které nápady by mohly dobře fungovat, třeba jestli za jedním cool saltem může přijít ihned další.


Snímek zachycující člena štábu házejícího balonky na beztížné OK Go

Beztížné stavy přichází při parabolickém letu ve fázích. Během každého letu trvajícího zhruba 45 minut došlo na 15 parabol, v každé z nich proběhlo 20 vteřin dvojité gravitace (okamžik, kdy vás zemská tíže přiková do sedaček dvojitou silou) následovaných 50 vteřinami beztíže na vrcholu paraboly, opět hypergravitací a poté trvalo několik minut, než se celý proces zopakoval.

Klip byl natočen na 1 záběr

Je tedy jasné, že klip vytvořený v jednom záběru neznamená, že nedošlo na střih. Ambicí kapely bylo natočit vše čistě během jednoho letu ve stavech beztíže a vystříhat gravitací postihnuté momenty mezi tím. Píseň trvající necelé tři a půl minuty rozdělili do 8 částí, každá z nich přitom měla přisouzenu určitou choreografii. Akční beztížné party byly naplánované na 27 vteřin, do nichž jim v oblacích hrálo 21 adekvátně zpomalených vteřin písně. Postprodukčně pak došlo ke zrychlení akce a poslepování jednotlivých úseků. Tyto body můžete postřehnout v klipu v časech 0:46, 1:06, 1:27, 1:48, 2:09, 2:30 a 2:50.

Posádka letů čítala zhruba 60 lidí. Při každém byli účastni 3 piloti, 8 trenérů kosmonautů, 14 lidí jako součást štábu včetně samotné kapely a dvou stevardek (akrobatek). Režisérem si přitom byl sám Damian Kulash s Trish Sie. Celkově proběhlo 21 letů, během nichž měli OK Go v součtu k dispozici jen něco málo přes 2 hodiny beztížného stavu. Jeho střídání s dvojitou gravitací nedělá mnoha lidem dobře, proto došlo během natáčení k 58 případům zvracení. To jen dokládá, že kreativní ceny — včetně Grand Prix udělené v rámci PIAF — jsou tvrdě vydřené.

Kam dál?

Chcete si připomenout další kousky OK Go? Doporučujeme začít s vrcholem hromadné choreografie provedené na elektrických jednokolech.



Na tak trochu jinou Spartakiádu se podívejte v článku OK Go jsou zpět. Tentokrát tančí pro Hondu

Zdroje: Red Bull, OK Go

Štítky dokumentu: Kreativní inspirace

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: