Google utržil 12 miliard dolarů z mobilního vyhledávání. Většinu díky Apple zařízením

4. 8. 2015 | Dan Škvařil
Na jedno mobilní zařízení Apple připadají čtyři se systémem Android. Google přitom paradoxně vydělává v inzerci při mobilním vyhledávání především na tabletech a telefonech s nakousnutým jablkem.


Nedávná studie Goldman Sachs odhalila, že Google v loňském roce dosáhl prostřednictvím inzerce v mobilním vyhledávání obratu 12 miliard dolarů. Tři čtvrtiny této částky ovšem pochází ze zařízení společnosti Apple, z čehož polovinu generuje reklama ve vyhledávání v Safari. Jde o vcelku překvapivou zprávu, protože podíl mobilních zařízení s operačním systémem iOS představuje pouze čtvrtinu počtu těch se systémem Android, které zabírají celých osmdesát procent trhu.



Google má s Applem smlouvu, která jej činí primárním vyhledávačem v Safari. Ze studie Goldman Sachs (viz graf nahoře) se dá usuzovat, že u téměř poloviny tázaných by její ukončení vedlo pouze k tomu, že by si vyhledávač přenastavili zpět na Google. Velkou část ovšem tvoří nerozhodní uživatelé, u kterých výsledek není jistý.  Vzhledem ke 4,4 miliardám dolarů obratu díky Safari je Google značně závislý na svém rivalovi, který nad ním nedávno znovu vyhrál pozici nejhodnotnější značky světa. Z této částky mu navíc musí na základě smlouvy zaplatit 2,9 miliard dolarů, uvádí se ve studii Goldman Sach. V roce 2013 přitom činila něco přes jednu miliardu dolarů, jak tvrdí odhad společnosti Morgan Stanley.


Celkový obrat Googlu z inzerce představoval v loňském roce 59 miliard dolarů. Mobilní vyhledávání znamenalo pětinu této sumy. Goldman Sachs odhaduje, že v tomto roce bude podíl tržby z vyhledávání představovat 58 procent na desktopech a 23 na mobilních zařízeních. V příštím roce to však bude již 54 ku 27. Vzhledem k vysoké uživatelské aktivitě na smartphonech a tabletech a velkému počtu zařízení s Androidem především je nízká suma utržená v mobilním vyhledávání skutečně zarážející.

Zdroje: Techcrunch, Marketing Land

Štítky dokumentu: Apple Google

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: