Google posiluje své postavení největšího vlastníka médií na světě

19. 5. 2015 | Petr Michl
Facebook je nejrychleji rostoucí vlastník médií v žebříčku 30 největších vlastníků médií vydaném společností ZenithOptimedia.

Nadvláda Googlu jakožto největšího vlastníka médií na světě posílila a rozdíl mezi ním a jeho nejbližším konkurentem se za poslední rok výrazně prohloubil. Podle nové zprávy ZenithOptimedia Top Thirty Global Media Owners 2015 (30 největších světových vlastníků médií 2015) je Google nyní o 136 % větší než druhý největší vlastník médií Disney, přičemž o rok dříve to bylo jen o 115 %. Je také větší než druhý a třetí největší vlastník (Comcast) dohromady.

Zpráva Top Thirty Global Media Owners je žebříček největších mediálních společností na světě podle příjmu z médií na základě odhadů společnosti ZenithOptimedia vydávaný každoročně již od roku 2007.  Příjem z médií je v ní definován jako veškerý příjem pocházející z obchodních činností, které podporují reklamu, za účelem zjistit, které společnosti jsou pro marketingový průmysl nejdůležitější.

Google těží z rostoucího prodeje chytrých telefonů a tabletů, jež jeho hlavní vyhledávací funkci zpřístupňují spotřebitelům v pohybu. To je užitečné zejména pro nakupující, kteří hledají srovnání cen. Spotřebitelům také umožňuje zobrazovat obsah v časech a na místech, jež jim nejvíce vyhovují. Tím vznikly nové příležitosti, jak na ně zacílit display reklamu, která tvoří další významnou složku obchodních aktivit Googlu. Z přechodu na mobilní zařízení však profituje zejména Facebook, který ze všech 30 největších vlastníků médií roste nejrychleji. Příjmy společnosti Facebook z médií v posledním roce vzrostly o 63 %. Facebook si aktivně osvojuje mobilní technologii, aby své uživatele přesvědčil k pravidelným a častým návštěvám během celého dne. Své reklamy navrhuje tak, aby se plynule prolínaly se zobrazovaným obsahem. V žebříčku ZenithOptimedia je Facebook 10. největší vlastník médií.

Pořadí 30 největších světových vlastníků médií 2015


Další nejrychleji rostoucí společnost je Baidu, čínský ekvivalent Googlu, která během roku vzrostla o 43 %. Růst společnosti Baidu je poháněn rychlým rozvojem čínského reklamního trhu a také zdokonalováním vyhledávací technologie. V současnosti je to 14. největší vlastník médií na světě, který předčil digitální rivaly Yahoo! (18.) a Microsoft (21.).

Třetí nejrychleji rostoucí společnost je Grupo Globo, hlavní brazilský vlastník médií, jehož příjmy z médií za rok vzrostly o 15 %. Stejně jako Baidu těží i Globo ze své přítomnosti na rychle rostoucím novém reklamním trhu, ale v krátkodobém horizontu nejspíš bude jeho další růst omezen kvůli ekonomickým obtížím Brazílie.

Jediná další společnost v žebříčku 30 největších vlastníků médií, která sídlí v zemi s rozvíjejícím se trhem, je CCTV, čínská národní státní televizní společnost. CCTV má zhruba čtvrtinový podíl na čínském trhu s televizní reklamou – třetím největším na světě – a během posledního desetiletí vzrostla téměř trojnásobně. Čínská televize obecně v současnosti čelí tvrdému soupeření o rozpočty na reklamu ze strany online videa a digitálních médií, a tak i pro CCTV bude pravděpodobně obtížné zvýšit příjmy ze své hlavní činnosti.

Pět ze 30 největších vlastníků médií vlastní výhradně digitální média – Google, Facebook, Baidu, Yahoo! a Microsoft. Jejich společný příjem z médií činí 71 miliard USD, což představuje 68 % veškerých celosvětových výdajů na digitální reklamu. Moc na trhu s digitální reklamou se soustřeďuje v rukou několika velkých platforem a stává se stále koncentrovanější.

Rychlý růst digitálních médií a nově vznikajících reklamních trhů posiluje pozice vlastníků médií, jako je Google, Facebook, Baidu a Globo, na úkor vlastníků tradičních médií na rozvinutých trzích,“ uvedl Jonathan Barnard, vedoucí předpovědí společnosti ZenithOptimedia. „Největší vlastníci digitálních médií v současnosti udržují silnou nadvládu nad trhem digitální reklamy, ale potýkají se s neustálým rizikem, že je vytlačí inovátoři. Zatímco někteří vlastníci médií na rozvíjejících se trzích při expanzi svých obchodních aktivit čelí v krátkodobém horizontu výzvám, očekáváme, že v několika příštích letech se mezi 30 největších vlastníků médií dostane více společností z nově vznikajících trhů.“

Štítky dokumentu: Facebook Google Media Relations
Sdílejte tento článek:
Podobné články: