Fundlift a JIC zajistily 7 milionů korun pro carsharing AJO.cz

14. 11. 2016 | Petr Michl
Carsharing má budoucnost. Věří tomu i 201 investorů, kteří vložili své peníze do carsharingového projektu AJO.cz. Jeho sdílená auta tak po Brně vyjedou i do dalších měst.


Online služba pro sdílení aut AJO.cz vzbudila na investiční platformě Fundlift masívní zájem investorů a získala ne původně žádané 3 miliony korun, ale po navýšení rovnou 5 milionů korun. Na významné rozšíření flotily aut, posílení týmu a expanzi carsharingu do dalších měst včetně Prahy a Ostravy následně získává další 2 miliony korun od Jihomoravského inovačního centra. Carsharing je ve velkých městech výhodnější než vlastní auto, tvrdí světové studie. Česko stojí na prahu tohoto boomu a úspěch AJO.cz to potvrdil.

Celkem 5 milionů korun od 201 investorů získala služba AJO.cz na Fundliftu výměnou za celkem 16,36 procenta podílu na základním kapitálu firmy. Nejvyšší z celkem 230 investic zní na částku 305 tisíc korun. Dalších 11 investorů investovalo přes platformu Fundlift do AJO.cz částku vyšší než 100 tisíc korun. „Úspěch kampaně pro AJO.cz ukazuje, že čeští investoři vnímají jako smysluplný a funkční model carsharingu ve velkých městech stejně, jako investoři na jiných trzích, kde tento business model funguje již déle. Jsme rovněž velmi potěšeni, že se podařilo úspěšně uzavřít kampaň, kde se ko-investorem vedle investorů platformy Fundlift stává JIC Ventures jako jeden z předních českých technologických akcelerátorů,“ říká Andrea Lauren, šéfka Fundliftu.  

AJO.cz je jedinou carsharingovou službou v Česku, která nabízí čistě online registraci, návaznou platbu kartou a možnost vyzvednout si sdílené auto ihned po dokončení registrace pomocí chytrého telefonu. Společnost Klimek Motion s.r.o. provozuje AJO.cz od roku 2013. „Získaná investice je pro AJO.cz obrovským impulsem, díky kterému můžeme výrazně urychlit vývoj a expanzi naší carsharingové platformy a rozšířit pokrytí cílových oblastí sdílenými auty. Jedno sdílené auto nahradí zhruba deset aut v osobním vlastnictví. Čím více sdílených aut přidáme do ulic našich měst, tím více parkovacích míst se uvolní a tím lépe se bude žít ve městech, kde působíme. Již blízká budoucnost míří k autonomním autům bez řidiče a AJO.cz bude ideálním prostředím pro jejich nasazení a pro provozování nového typu mobility. Na tuto jízdu se extrémně těším a právě ukončené investiční kolo nás k ní posunulo o kus blíže,“ říká Jaromír Klimek, zakladatel společnosti.


Mezi 11 vozy AJO.cz slouží v Brně modely Hyundai i10 a prostorný kombík Dacia Logan MCV. Zdroj: AJO.cz

Po úspěšné kampani na Fundliftu vstupuje jako koinvestor do AJO.cz také JIC, který přidá společnosti skrze svou dceřinou společnost JIC VENTURES další 2 miliony korun. JIC měl šanci prověřit si slibnost projektu během půlroční spolupráce v programu JIC MASTER, který je určený rostoucím firmám. „Podle propočtů opřených o nezávislé studie má český trh s carsharingem potenciál osmdesáti tisíců zákazníků. Optimistické odhady mluví dokonce až o sto patnácti tisících zákazníků. Vzhledem k neudržitelné dopravní situaci v největších českých městech je na čase tento trh rozpohybovat,“ říká Jiří Hudeček, CEO JIC. Společnost AJO.cz tedy díky společné investici skrze Fundlift a JIC získává celkem 7 milionů korun.

Carsharing je komerčně velmi úspěšný systém krátkodobé zápůjčky aut, rozvinutý zatím především ve velkých městech zemí západní Evropy a v USA. Podle nezávislých studií je pro obyvatele velkých měst, kteří autem ročně najedou 10 až 15 tisíc kilometrů, finančně výhodnější než vlastní auto. Podle německé společnosti Statista.com funguje už dnes jedno sdílené auto na tisíc obyvatel v Berlíně, Hamburgu, Mnichově či Frankfurtu. Pro Prahu by totéž znamenalo 1 000 až 1 500 sdílených aut, pro Brno 300 až 450 aut, pro Ostravu 240 až 350 aut. Analytická společnost Frost & Sullivan vidí jako dlouhodobě udržitelný poměr mezi zákazníky a sdílenými auty 50:1. Světové průzkumy obvykle hovoří o blízkém růstu trhu o zhruba 40 % ročně.

Štítky dokumentu: Startup
Sdílejte tento článek:
Podobné články: