FattyPillow vyzval k hejtu restaurace Podolka. Při jejím online hodnocení pak došlo k souboji generací

19. 6. 2017 | Petr Michl
Jeden naštvaný youtuber vám může zničit během okamžiku renomé budované léta. U restaurace Podolka se to díky odvetné akci příznivců nepodařilo.

Online recenze mohou být poněkud diskutabilním prostředkem hodnocení podniků. Jednoduše z toho důvodu, že jsou častým předmětem podvodů. „Zaříznout“ vás ale nemusí jen nekalá konkurence. Někdy stačí, aby se proti vám postavil dostatečně silný influencer a jeho fanoušci ho v hodnocení následovali. Přesně to se stalo minulý týden pražské restauraci Podolka (té sídlící na Podolském nábřeží, nikoliv té druhé v Karlíně – pozn. red.).

Svou nespokojenost vyjádřil po návštěvě této restaurace herní streamer a youtuber Karel Sivák vystupující pod pseudonymem FattyPillow. Zároveň přitom vyzval své fanoušky k tomu, aby na facebookové stránce Podolky udělili restauraci nejhorší možné hodnocení jedné hvězdičky z pěti možných. Přiměla ho k tomu situace, kdy mu údajně personál nedovolil přenést židli z interiéru podniku na její zahrádku.


Na Twitchi již není video bohužel k dispozici. Zdroj: Twich.tv 


Reakce na výzvu byla výrazná. Dle příspěvku restaurace Podolka z pátku 16. června bylo původní hodnocení nad 4,3 z 5 hvězdiček a po výzvě youtubera spadlo v jednu chvíli na 2,3 z 5. V přehledu hodnocení v obrázku níže můžete zpozorovat, že pouze 1 hvězdu udělilo více než 500 uživatelů. Je to docela nepoměr k tomu, kolik je uděleno hvězd s hodnotou 2 a 3. Lze se tak domnívat, že FattyPillow se svou výzvou u stovek fanoušků uspěl.

Příspěvek dále celou situaci bez jmenování Karla Siváka popsal a poprosil o hodnocení dle reálné zkušenosti zákazníků:

„Před pár dny nás v Podolí navštívil jeden host. Za každého zákazníka, který k nám zavítá, jsme rádi a vždycky se snažíme udělat vše pro to, abyste se u nás cítili co nejlépe. Tento zákazník však spokojený nebyl, a ač za to rádi nejsme, i to se bohužel občas stane, jsme taky jenom lidé.

Nejmenovaný host pak nabádal své fanoušky (kterých nemá zrovna málo :)), aby tady na Facebooku ohodnotili naši restauraci nejnižší možnou známkou. A to se taky stalo… výsledek už vidíte sami. Z hodnocení 4,3 (přesně nevíme) se stalo během půl hodiny 2,3. V současné chvíli zvažujeme, jak dále se vzniklou situací naložit. Někdo z vás si toho již všimnul a pomohl nám aktuálni výsledek vylepšit.

Takže pokud byste měli pocit, že stávající hodnocení Podolky neodpovídá realitě, budeme rádi, když nám dáte nějakou tu hvězdičku, která odráží vaší reálnou zkušenost."

Majitel restaurace Podolka Tomáš Vobořil ve vyjádření pro Marketing Journal navíc uvedl, že FattyPillow ve videu, kde popisoval svou zkušenost, nejprve odkázal na FB stránku karlínské pobočky restaurace. I ta obdržela kanonádu nejhoršího hodnocení a dosud se její rating nedostal na původní úroveň. V průběhu videa si pak uvědomil své nedopatření a směřoval své fanoušky proti pobočce v Podolí, kterou navštívil.

Tomáš Vobořil zároveň poskytl i svůj náhled na počátek celého problému:

„Uznávám, že možná servírky udělaly chybu. Nechtěly mu dovolit, aby si vzal interiérovou židli ven, což je proti naším předpisům. Poté se od něj na chvíli otočily a pak jen (FattyPillow) naštvaně hodil stovku na stůl, řekl, že nás zničí, a odešel."  

Odveta „spravedlivých"

Tento příspěvek byl v době publikování tohoto článku v pondělí 19. 06. sdílen 175x.  Mnoho sdílejících již pojmenovalo původce masového zhoršení hodnocení restaurace a vyzývalo k opačnému přístupu: tedy k maximálnímu pětihvězdičkovému hodnocení. Povětšinou se jednalo o lidi bez ne tak výrazného vlivu. Z výraznějších uživatelů lze jmenovat šéfa tělocvičen Železná koule, Michala Vrátného, který je se svými 600+ followery účtu Strejda Radar na Facebooku ve srovnání se jménem FattyPillow stále spíše mikroinfluencerem. Přesto tato masa dospělých lidí překonala tzv. Fatty Army, ve velké míře náctileté obdivovatele „Fattyho".

V době publikace článku měla Podolka o 2 tisíce hodnocení více než v pátek, z 433 pětihvězdičkových hodnocení se stalo 2400+. Jednohvězdičkových hodnocení bylo dokonce o pár jednotek méně než v pátek (tedy své hodnocení někdo změnil).


Zdroj: FB / Restaurace Podolka

Je přitom nutné uznat, že řada z lidí v restauraci pravděpodobně nikdy nebyla. Mnohdy se k tomu dokonce přiznávají a z některých komentářů je patrné, že jejich hodnocení bylo především snahou zvrátit něco, co považují za nespravedlivé, případně nandat to v jejich očích nevychovanému youtuberovi. Minimálně v tom, že se celkové hodnocení dostalo na hodnotu 4,2 z 5, a tím se podařilo téměř srovnat předchozí stav.

Co se stalo, stalo se

Naše redakce kontaktovala přímo Karla Siváka. FattyPillow ve svém vyjádření projevil jistou míru sebereflexe:

„Mám svobodnou vůli projevu svého názoru na tuto restauraci. Později jsem si uvědomil, že to, co jsem chtěl udělat, bylo nepřiměřené, ale to už vrátit nejde... Byl jsem naštvaný a neuvědomil jsem si, jaké to může mít následky, ale už jsem to udělal. Později jsem diváky i na svém FB poprosil, aby smazali své hodnocení, takže to je vše, co jsem mohl udělat."

Několik zmizelých nejhorších hodnocení tak mohlo přijít po jeho výzvě. Zároveň potvrdil dohady o tom, že podstata sporu spočívala v dle jeho názoru nevhodném chování obsluhy, která mu nechtěla dovolit přinést na zahrádku židli z interiéru:

„Nic to nemění na tom, že jsem se v restauraci cítil jako někdo, kdo si dovolil říct o židli, jako nějakej kus prasete, co neumí sedět na normální. Někoho se to dotknout prostě může, ale to už moc lidí nepochopí..."

Dnes mezitím reagovala na vyústění celé epizody i restaurace Podolka. Ve svém příspěvku děkuje za podporu fanoušků, zároveň přiznává i poučení z konstruktivní kritiky, které se jí dostalo. Ode dneška má být k dispozici na její zahrádce i větší židle. 



Souboj generací a influenceři na temné straně síly

Má celá kauza nějaké pozitivní rozuzlení? FattyPillow ho vidí takto:

„...Kdybych napsal jako sám zase komentář a hodnocení, nezměnilo by se vůbec nic a někdo by mohl zažít něco podobného. Věřím, že si teď restaurace bude dávat pozor. Jsem vyučený v gastronomii a i jako učeň jsem musel respektovat hosta a snažit se mu co nejvíce vyhovět. Takhle si toho všimli a to zaručeně." 

Zde je potřeba říci, že jeho osobní vyjádření nespokojenosti na jakémkoliv sociálním médiu by mělo velkou sílu i bez výzvy k falešným hodnocením adresované fanouškům a nebylo by přitom morálně sporné. V rámci objektivity je ovšem také nutné uznat, že v hodnocení reálných zkušeností i v komentářích pod výzvami o maximální hodnocení se tu a tam vyskytl hlas, který, na rozdíl od jídla a prostředí, personál restaurace Podolka nechválil. Je tak skutečně možné, že se vedení na tuto oblast nyní více zaměří.

Pro někoho může být mnohem důležitější příběh dosažení jakési internetové spravedlnosti v něčem, co se dá téměř nazvat soubojem generací. Na stranu Podolky se později přidal například Tomáš Břínek vytvářející na grafických kolážích stojících humoristickou FB stránku, TMBK. V upraveném okénku z komiksu Rychlých šípů jasně naznačuje, že FattyPillow nemůže být volbou Mirka Dušína.  

 

Na počet nakonec vyhráli ti starší, kteří stahovali nízké průměrné hodnocení, za nímž stáli fanoušci Karla Siváka. Připomeňme také to, že například ve srovnání s Yelpem je na Facebooku téměř nemožné domoci se smazání falešných hodnocení podniků. Vytloukání neautentických jedniček mnohdy neautentickými pětkami tak bylo do značné míry jedinou možností, jak normalizovat předchozí stav i v dlouhodobém horizontu, kdy si nikdo na kauzu s nepůjčenou židlí nevzpomene. Bez tohoto zásahu by špatné hodnocení zůstalo. Navíc připomínáme, že pobočka restaurace Podolka v Karlíně je zcela nevinnou obětí, které se hodnocení na původní úroveň dosud nevrátilo.

Především je ale celá tato epizoda dotažením pomyslného výkřiku nespokojeného hosta: „Víte, kdo já jsem?" Když jste v dnešní době influencer s počtem fanoušků, jako má FattyPillow, máte totiž možnost reputaci konkrétní společnosti doslova odstřelit. Snaha využít svého vlivu k vyjádření vlastního názoru je v pořádku, snaha poškodit renomé podniku podnícením neautentických negativních recenzí je ale za etickou hranicí přijatelnosti a i právně je již za hranou. 

„Může se jednat o porušení ustanovení paragrafu 135/2 občanského zákoníku (89/2012). Ten říká, že  zákonná ochrana se vztahuje na právnické osoby proti tomu, kdo bez zákonného důvodu zasahuje do její pověsti nebo soukromí," říká právnička se specializací na právo v marketingu, Petra Dolejšová. Zároveň ale dodává, že by bylo v tomto případě obtížné dokázat pomluvu bez skutkového základu, tedy příčinnou souvislost mezi výzvou k negativnímu hodnocení restaurace z úst Karla Siváka a následnou záplavou „jednohvězdiček" u ratingu podniku na jeho facebookové stránce.

O důkazní nouzi ale nakonec jít úplně nemusí. „Máme nahráno jeho (Karla Siváka) video z Twitche. Je tam vidět, jak nejdříve směřuje své fanoušky na FB stránku karlínské pobočky a potom obrací, i to, jak komentuje, že negativní hodnocení fanoušků začíná rating negativně ovlivňovat,“ uvedl Tomáš Vobořil. Zároveň ale dodal, že o soudní spor nestojí. Jde mu především o to, aby se vědělo, jak snadno může být v podobných případech hodnocení restaurací zmanipulováno. 

Pokud má tedy tato kauza nést nějaké poselství, mělo by být zejména varováním pro influencery a jistým apelem na zdrženlivost a uvážlivost při hodnocení jiných. Restaurace Podolka vzešla z této sociálně mediální přestřelky bez viditelnějších šrámů především díky již vybudované komunitě na Facebooku a také díky faktu, že se jedná o vyhlášenou restauraci. Jen dobré restauraci krajského formátu by podobná „péče" ze strany youtubera mohla poničit hodnocení způsobem, jenž by podnik mohl poškodit trvale.  

Štítky dokumentu: Krizová komunikace YouTube

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: