Fashion report pro léto 2015 od ZOOT: Co nesmí chybět v českém dovolenkovém kufru

7. 7. 2015 | redakce
Český dovolenkový kufr? Češi se neobejdou bez klasického trička ani toaletního papíru. Za módu utrácí před dovolenou i na ní více Slovenky a Slováci.

Jak se odráží letní dovolená v českém šatníku? Co všechno obsahuje typický český dovolenkový kufr? Jaké oblečení si Češi v souvislosti s dovolenou kupují a kolik peněz za něj vydávají? A kolik mužů vlastně nosí ponožky v sandálech? Odpověď na tyto otázky přináší nový dlouhodobý průzkumný projekt Fashion report největšího českého online obchodu s módou ZOOT a výzkumné agentury Perfect Crowd.

Český módní trh má roční obrat více než 60 miliard korun, z toho pouhých 5 % připadá na online obchody. V roce 2020 to však bude až 15 % a číslo bude i nadále stoupat. Fashion report si klade za cíl mapovat nejen současné oblékání, ale i styl Čechů a Slováků, jejich měsíční výdaje za oblečení či ochotu nakupovat v průběhu roku. Opírá se o reprezentativní vzorek lidí od 15 do 55 let a zachycuje aktuální stav oblékání u nás.

Základ dovolenkového šatníku

Jak vyplynulo již z prvního šetření Fashion reportu, Češi si nejvíce libují v tričkách, džínách a mikinách a do první desítky nejoblíbenějších kousků se dostaly také tepláky.  Preference pohodlí se navíc promítá i do letní a dovolenkové módy.

Za naprostý základ svého dovolenkového šatníku totiž Češi považují trojici tričko, kraťasy a plavky. Ženy si ještě zakládají na šatech a tílku, zatímco muži na ponožkách a letních botách. Ponožky a správné obutí považují za nezbytnost především ti, kdo se chystají na dovolenou v přírodě. Ženy, které míří na dovolenou k moři, se naopak neobjedou bez šatů, které považují za nutnost. Česká dovolená, zejména ta strávená v přírodě, se rozhodně nenese v duchu elegance.

Český kufr a baťoh

Typický český kufr na dovolenou obsahuje 7 kusů spodního prádla, 6 ponožky, 5 trik, 2 boty, 2 tílka, 2 kalhoty, 2 kraťasy, 2 šaty (u žen), 2 plavky, dále 1 sukni, 1 mikinu. Skoro v každém kufru bychom také našli bundu, pyžamo, pokrývku hlavy a v každém druhém i šátek.

Kufr na dovolenou samozřejmě neobsahuje pouze oblečení ale také spoustu dalších potřebných předmětů. Prakticky každý respondent si na dovolenou bere mobilní telefon, potřeby pro osobní hygienu, opalovací krém, sluneční brýle, vlastní ručník, papírové kapesníky, náplast, léky na bolest a fotoaparát. Aspoň polovina Čechů si balí i tělovou kosmetiku, knihu, léky na průjem a vlastní toaletní papír.

Pánský kufr se zdá být o poznání lehčí. Jedinou položku, kterou si balí větší část mužů než žen, je mapa či průvodce, což vypovídá o mužské roli během rodinných dovolených. Ženy si častěji balí antikoncepci a fotoaparát.

O složení kufru na dovolenou rozhoduje také způsob trávení dovolené. Zmíněnou antikoncepci si Češi balí především na dovolenou do měst (36 %) a nejméně často na dovolenou u vody v ČR (9 %). Toaletní papír a náplasti si pak balí nejčastěji na dovolenou do české přírody, léky na průjem a papírové kapesníky zase k moři. Nepostradatelným společníkem u moře je pro Čechy také kniha, tu si nezapomíná přibalit celkem 60 % dotázaných.

Styl oblékání o dovolené

Letní dovolená není pouze čas strávený na pláži nebo v horách, ale také večery v restauraci nebo zábava ve společnosti. Zejména k moři si proto Češi balí i společenské oblečení. Ženy si jako společenské oblečení na večer berou šaty, případně halenku a boty na podpatku / lodičky, muži pak košili, kalhoty a každý pátý dokonce sako. Nutno poznamenat, že pro každého pátého českého muže jsou však společenským oblečením na dovolené obyčejné rifle.

Samostatnou kapitolou je samozřejmě také dovolenková obuv. Čecha na dovolené bychom si měli představit buď jako muže v sandálech, nebo jako ženu v žabkách. Oblíbená je u Čechů také sportovní uzavřené obuv, zejména u mužů, kteří míří do přírody. Podle očekávání si ponožky v sandálech, jakmile udeří vedra, neváhá obléknout každý desátý muž.

Obecně se zdá, že muži se horké letní dny snaží přetrpět volbou volnějšího oblečení. Pro ženy jsou naopak vyšší letní teploty vítanou záminkou pro to, oblékat se výstředněji a hlavně barevněji.

Plavky, které si balí na dovolenou 63 % Čechů, jsou v naprosté většině dámských kufrů dvojdílné a v naprosté většině panských kufrů ve střihu „trenek“. Přestože jinak obecně Češky dbají o svůj zevnějšek méně, než bývá zvykem u Slovenek, doplňky k plavkám nosí častěji. Slovenky zase více střídají plavky na koupání a opalování. Zatímco ženám vydrží plavky maximálně 2 až 3 sezóny, muži mají jedny plavky typicky na 5 a více sezón.


Nákupy oblečení na dovolenou a o dovolené

A jsou to právě plavky, jejichž nákup bývá na rozdíl od ostatních druhů oblečení na dovolenou traumatizujícím zážitkem. 65 % respondentům například nákup a výběr plavek připomene nedokonalost jejich postavy a kolem 40 % musí volit kompromis v plavkách vzhledem ke své postavě. Tyto nepříjemné pocity spojené s nákupem plavek zažívají především ženy. Zatímco Slovenky jsou se svou postavou v plavkách nespokojeny v 75 %, u Češek je to 79 %.  Plavky jsou právě kvůli důležitosti toho, jak sedí ke konkrétní postavě, typem oblečení, které nenakupují na internetu často ani ti, kdo jinak oblečení na internetu nakupují.

Hlavní dovolená patří mezi důležité módní nákupní sezóny. Před dovolenou nakupujeme zejména trika, plavky, šortky, sandály, šaty, kalhoty, sukně, tílka, sportovní obuv a muži také ponožky. Celková částka za módu na dovolenou se vyšplhá aspoň na 1 000 Kč u více jak poloviny Čechů.

I samotná dovolená je důležitou příležitostí k nákupu módy a oblečení koupené během dovolené nám pomáhá vzpomínat na dovolenou a zážitky. Vedle již zmíněného sortimentu si na dovolené kupujeme také klobouky a šátky. Výše útraty za módu si nezadá s útratami před dovolenou, když průměrný Čech vydá na dovolené 1 418 Kč, přičemž nejvíce za módu vydávají muži na dovolené u moře.


Festivalová móda

Češi nejsou na festivalech tak odvážní jako okolní národy, i tak ale 45 % českých návštěvníků festivalů se na festivalech obléká barevněji než normálně. Jinak ale Češi pojímají hudební festivaly poměrně sportovně. Zdá se, že hlavní je pro ně vypořádat se s vrtochy počasí. Každý desátý si bere klobouk, šátek a holínky.


Česko a Slovensko

V minulé vlně Fashion reportu jsme popisoval Fashion Report rozdíl mezi šatníky Čechů

a Slováků. Slováci vydávají za módu výrazně vyšší částky a móda v jejich životě hraje evidentně podstatnější roli. Tyto výsledky můžeme potvrdit i v kontextu dovolenkové módy.

Zatímco v českém kufru na dovolenou jsou mnohem častěji předměty jako toaletní papír či náplast, ten slovenský obsahuje ve větší míře předměty sloužící k úpravě zevnějšku (např. tělovou kosmetiku) a spotřební elektroniku. Antikoncepci na dovolenou vozí dvakrát více Češek než Slovenek. Zatímco ochranu si přibalí pouze 15 % slovenských žen, fén si nezapomene vzít 23 %. A rozdíl je i v péči o pleť. Zatímco pleťovou kosmetiku s sebou vozí 55 % slovenských mužů, čeští muži si ji přibalí jen v 43 %.

Slováci si také balí na dovolenou častěji společenské oblečení na večer a liší se i pohled na to, co za společenské oblečení považují. Například z  mužů, kteří si berou společenské oblečení na dovolenou, má na mysli sako pouze 22 % Čechů ale 42 % Slováků. Podobná situace je i u šatů v případě žen.

Pokud jde o kalhoty, na Slovensku jsou pro dovolenou nepostradatelné tříčtvrteční kalhoty, v Česku pak hrají prim kraťasy. Čeští muži jsou také milovníky kšiltoveka čepic, ty nosí 48 % mužů, zatímco na Slovensku je to pouze 32 %. A rozdíly najdeme i v letním obouvání. Zatímco Češi milují sandály, Slováci preferují žabky.

Výrazný rozdíl lze najít také v přístupu k festivalům. Pro Slováky jsou hudební festivaly větší příležitostí oblékat se barevněji, odvážněji nebo dokonce vyzývavěji.

Slovenské vyšší výdaje za módu se týkají i dovolené. Průměrný Čech vydá za módu během dovolené 1 418 Kč, zatímco Slovák v průměru a přepočtu 1 826 Kč. Před dovolenou pak více než 2 000 Kč za oblečení utratí 13 % Čechů a 39 % Slováků.

Prohlédněte si prezentaci vizualizující poznatky výzkumu v mnohem větší šíři:



Zdroj: www.fashionreport.cz

Štítky dokumentu: Marketingový výzkum

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: