Fashion Report III: Co pro Čechy znamená autorská móda?

31. 8. 2015 | redakce
Co pro Čechy znamená autorská móda? Podle čeho ji vybírají a kde ji nakupují? Kdo jsou nejznámější čeští návrháři a jaké české módní ikony a osobnosti uznáváme? Na to odpovídá již třetí Fashion Report od ZOOT připravený exkluzivně pro Mercedes-Benz Prague Fashion Week.

Co pro Čechy znamená autorská móda? Podle čeho ji vybírají a kde ji nakupují? Kdo jsou nejznámější čeští návrháři a jaké české módní ikony a osobnosti uznáváme?  Na tyto a řadu dalších otázek přináší odpověď další ze série průzkumů dlouhodobého projektu Fashion report největšího českého online obchodu s módou ZOOT a výzkumné agentury Perfect Crowd. Průzkum věnující se české módě byl připraven exkluzivně pro Mercedes-Benz Prague Fashion Week.

Český módní trh má roční obrat více než 60 miliard korun, z toho pouhých 5 % připadá na online obchody. V roce 2020 to však už bude 15 % a číslo bude i nadále stoupat. Fashion report si klade za cíl mapovat nejen současné oblékání, ale i styl Čechů a Slováků, jejich měsíční výdaje za oblečení či ochotu nakupovat v průběhu roku. Opírá se o reprezentativní vzorek lidí od 18 do 55 let a zachycuje aktuální stav oblékání u nás (v této vlně Fashion reportu bylo zaměření výjimečně pouze na respondenty z měst).

Znovuobjevená záruka jedinečnosti

Před rokem 1989 se velká část Češek se zálibou v módě musela z nouze měnit
v amatérské návrhářky a švadleny. Po revoluci se pak Češi upnuli na módní
a sportovní značky oblečení jako na záruku kvality nebo dokonce jako na symbol společenského postavení. Nyní jsme Čechy dotazníkem o autorské módě trochu zaskočili. Četné odpovědi „nevím“ v postojích k autorské módě svědčí o tom, že respondenti na autorskou módu tak trochu zapomněli a teprve ji znovu objevují.

V prostředí relativní stejnosti nabízených značek v jednotlivých nákupních centrech si Češi s autorskou módou spojují především originalitu a jedinečnost. Zejména pro ženy je autorská móda jistotou, že se v práci nebo při společenské události nepotkají s někým podobně nebo dokonce stejně oblečeným.

Autorskou módu si také spojujeme s vysokou cenou. V průměru respondenti například očekávají, že autorská móda stojí dvojnásobek toho, co jsou ochotni maximálně vydat za určitý kus oblečení, a tak autorská móda již dopředu chybí v hledáčku zvažovaných alternativ. Z vyjádření respondentů vyplývá, že ani kdyby dostali hypotetických 20 tisíc na útratu za módu, autorskou módu by si stejně nekoupili, spíše by si koupili módu sportovních nebo běžných značek.

Pod pojmem luxusní značka si většina Čechů představí známá světová jména jako Louis Vuitton, Versace, Prada nebo Dior.

Růst zdola

Autorskou módu nosíme běžně i do práce nebo do školy, ale kupujeme si ji spíše výjimečně. Hlavním kanálem prodeje je podle očekávání Fler.cz (23 % respondentů někdy nakoupilo autorskou módu na Fler.cz), díky kterému se autorská móda prosazuje v Česku do širší společnosti, i když se jedná spíše než o módu návrhářů o tvorbu poloprofesionálních tvůrkyň. 

S opatrným růstem autorské módy souvisí i kritéria výběru. V případě autorské módy nerozhoduje pouze vzhled a cena. Zejména v případě módy od návrhářů hraje roli také osobní známost návrháře a zákazníka. Mnohem častěji jsme ochotni módu od návrháře zakoupit v případě, kdy návrhářem je někdo z okruhu našich známých. Na druhou stranu pouze málokdo nějakého návrháře ve svém okolí zná. Pouze 10 % respondentů přesně ví, kde by autorskou módu ve svém okolí mohlo koupit.

Z opovědí na otázku, jakou konkrétního autorskou módu si Češi kupují, se zdá, že nejlépe se prodávají autorské šperky, trika, šaty a kabelky. Na Fler.cz se prodávají
i batohy a brašny, návrhářům se naopak lépe prodávají šaty a módním domům zase kalhoty a pásky.

Blanka Matragi, Simona Krainová, Leoš Mareš

Česká autorská móda postrádá výrazné osobnosti z řad návrhářů. Pouze dvě jména uvedla z hlavy aspoň pětina dotázaných – a to Blanka Matragi a Beáta Rajská. Kruh pěti nejznámějších návrhářů uzavírá ještě Klára Nademlýnská, Josef Klír a Liběna Rochová.

Znalost návrhářů je do jisté míry podmíněna regionálně. Praha je sice vstupní branou návrháře k širší popularitě v rámci ČR, ale Brno je město, které má své vlastní známé návrhářské tváře, například již zmiňovanou Liběnu Rochovou či Gábinu Páralovou. Níže můžete nalézt kompletní seznam osobností vzniklých položením otázky: A jaké znáte české módní návrháře / návrhářky?"

Kromě návrhářů Češi uznávají i módní ikony a osobnosti. Jsou to obvykle ženské celebrity jako Simona Krainová, Anna Geislerová či Tereza Maxová. S módou si Češi spojují také Leoše Mareše a Jiřího Korna. Níže můžete nalézt kompletní seznam osobností vzniklých položením otázky: A jaké znáte české módní návrháře / návrhářky?"

STYL a KABO nebo Prague Fashion Weekend

Módní události jsou pro Čechy vítanou příležitostí k nákupu autorské módy. Zcela nejznámější českou módní událostí je Mercedes Benz Prague Fashion Weekend, který zná přibližně polovina dotázaných, následovaný brněnským veletrhem STYL a KABO, který v počtu účastníků jako jediný alespoň ve svém regionu poráží Dny Marianne. Za módní události jsou Čechy považovány spíše i společenské události, kde se pozornost médií zaměřuje na oblečení. Jako významnou módní událost tak Češi chápou například Ples v Opeře nebo MFF Karlovy Vary.

Češi jako občasní návrháři

Řada Čechů se aspoň příležitostně stává autory vlastní módy. Až 44 % respondentů (61 % žen) si už někdy vyrobilo nějaké vlastní oblečení. Ženy si troufnou i na sukně, šaty a kalhoty. Muži však namísto toho, aby oblečení přímo vytvářeli, spíše mění jeho funkci. Vytváří si vlastní trička, šortky, kostýmy na karneval nebo pyžama.

Muži, ačkoli za módu vynakládají v průměru stejné částky jako ženy, však konkrétně autorskou módu nakupují podstatně méně. Z předchozích vln Fashion reportu přitom víme, že právě muži vydávají během jednoho nákupu více peněz a hledají cesty, jak si výběr padnoucího a kvalitního oblečení zjednodušit.

Více dat, včetně podrobné prezentace najdete na www.fashionreport.cz.

Štítky dokumentu: Marketingový výzkum

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: