Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
  • Zvolte témata článků
    • Online marketing
      • E-Commerce
      • Google
      • Mobilní aplikace
      • Mobilní zařízení
      • PPC
      • Reklama online
      • SEO
      • Virální marketing
    • Sociální sítě
      • Facebook
      • Google+
      • Instagram
      • Kampaně na sociálních sítích
      • LinkedIn
      • Pinterest
      • Reklamy na Facebooku
      • Twitter
      • YouTube
    • Marketing
      • Budování značky
      • Content Marketing
      • Guerilla marketing
      • Marketing v neziskovém sektoru
      • Marketingové nástroje
      • Marketingový výzkum
      • Podpora prodeje
    • Praxe
      • Kreativní inspirace
      • Legislativa
      • Případové studie
      • Reportáže
      • Rozhovory
      • Tipy na akce
    • Public Relations
      • Formy PR
      • Interní komunikace
      • Krizová komunikace
      • Media Relations
      • Online PR
    • Video
      • Kreativní reklama
    • Smazat výběr
  • Zvolte období
    • Všechny
    • Poslední týden
    • Poslední měsíc
    • Poslední rok
29. 11. 2016 | Petr Michl

Fashion Report 2016: Češi si přejí pod stromeček vánoční svetr a knihu

ZOOT Fashion Report 2016 

Podle průzkumu Fashion report, který pro společnost ZOOT zpracovala agentura Perfect Crowd, jsou ty tam doby, kdy měkké dárky byly za trest. Stále více lidí si pod stromečkem přeje najít něco na sebe. Věkové skupině od 15 do 55 let udělají největší radost zimní kabát nebo bunda, tričko a trochu překvapivě svetr s vánočním motivem. Vedle oblečení jsou sázkou na jistotu knihy, peníze, u mužů alkohol, u žen kabelky či kosmetika.

„Překvapilo nás, kolik lidí v rámci interního průzkumu mezi našimi zákazníky uvedlo, že by je potěšil svetr se sobem, jelenem či sněhulákem. Zdá se, že přesně tohle je druh oblečení, které si většina lidí sama nekoupí, ale ve skrytu duše doufají, že jim bude darován,“ uvádí Andrea Burgerová, manažerka komunikace společnosti ZOOT. „Protipólem ke zmíněným svetrům jsou ponožky. V kategorii měkkých dárků patří hned po utěrkách a záclonách k nejméně oblíbeným. Paradoxně právě ponožky značná část z nás dostává rok co rok,“ doplňuje.

Přání vs. realita: Ponožky a zase ponožky

Při bližším pohledu na prodejní statistiky společnosti ZOOT se ukazuje, že loni Ježíškovi skutečně výrazně leželo na srdci teplo od nohou. Prodeje ponožek v kategoriích mužů i žen během posledních adventních týdnů vzrostly oproti běžnému období až čtyřnásobně. Aby to však nebylo pouze o ponožkách, je třeba doplnit, že Ježíšek v oblasti měkkých dárků nezahálel ani v jiných kategoriích. V ženském sortimentu byly vůbec nejprodávanějším zbožím šaty, následované zimními bundami a kabáty, tričky a svetry.

„Významný nárůst jsme zaznamenali také u spodního prádla. Zajímavé je, že zatímco jiné drobnější dárky – např. pásky, peněženky či jiné doplňky – dosahovaly rekordních prodejů až v samém závěru adventu, u kalhotek a podprsenek prodeje kulminovaly už několik týdnů před Štědrým dnem. Dá se usuzovat, že spodní prádlo patří k rafinovanějším dárkům, jehož výběru muži věnují pozornost s dostatečným předstihem. Šála naproti tomu představuje jen určité doplnění, které řada lidí kupuje až na poslední chvíli," přibližuje Andrea Burgerová.

V mužském sortimentu loňskému předvánočnímu období jednoznačně dominovala trika s krátkým rukávem. Oproti běžnému období několikanásobně narostl také prodej spodního prádla, svetrů a již zmíněných ponožek, které přebily i další oblíbené doplňky jako pásky či peněženky.



Zákon Vánoc: Kup 11 dárků, dostaň 7

Matematika vánočních zvyků je neúprosná a tradiční pravidlo „kolik dáš, tolik dostaneš“ v ní neplatí. Z podrobného průzkumu Fashion report o vánočních zvyklostech vyplývá, že v průměru Češi nakoupí 11 vánočních dárků, zpravidla však dostanou jen 7. Rozdíl je také v chování žen a mužů. Zatímco ženy o vánočních dárcích přemýšlejí takřka celoročně a obvykle jich nakoupí více, s předstihem a za menší částky, muži se jimi zabývají většinou až v listopadu a prosinci a nakupují méně dárků, avšak ve vyšší hodnotě.

Nejvíce utrácíme za děti, na jejichž dárky v průměru padnou přes 4 000 Kč. Zhruba o tisícovku méně připadne na dárky pro partnera. „Tady je poměrně markantní rozdíl v chování mužů a žen. Zatímco průměrná žena podle našeho průzkumu utratí za více menších dárků pro svého partnera něco kolem 2000 Kč, muž obvykle za svou polovičku zaplatí dvojnásobek. Tato částka obvykle připadne na jeden velký dárek a pár doplňkových,“ všímá si Andrea Burgerová. Ženy podle ní na druhou stranu do výběru dárků investují mnohem více času, většinou o 6 hodin více než muži.

Zhruba polovinu dárků v současnosti nakupujeme online. U kategorie do 35 let internetové nákupy již převažují nad těmi v kamenných obchodech. Navzdory tomu, že 80 % lidí uvádí, že má rádo překvapení, tři z pěti svým blízkým prozrazují, co by si k Vánocům přáli. A ve finále si celá polovina raději vybere sama, co chce. Každý šestý člověk píše dopisy Ježíškovi i v dospělosti.

Níže si porhlédněte data shrnutá do kompletní infografiky:

ZOOT Fashion Report 2016 infografika

Nahoru
Podobné články:
Aktuální články: