Facebook zpřísňuje kontrolu využívání dat při tvorbě Custom Audiences

4. 4. 2018 | Kateřina Tauchenová
Využívání jednoho z nejefektivnějších reklamních nástrojů Facebooku se komplikuje. U Custom Audiences budeme muset mít od cílených kontaktů souhlas se zpracováním osobních údajů pro tvorbu vlastního facebookového publika.

Zdroj: Stream SEO

Pokud pracujete s facebookovou reklamou a využíváte při cílení tvz. Custom Audiences (vlastní publika) vytvořená na základě emailových adres vašich zákazníků, jistě jste si v poslední době všimli, že Facebook přestal ukazovat velikost těchto publik i odhadovaný dosah reklamy cílené jejich pomocí. Po skoro dvou týdnech dohadů, zda se jedná o pouhou chybu, či plánovanou změnu, přišel Facebook konečně s jasným vysvětlením. Omezení využívání Custom Audiences je plánovanou akcí a souvisí se zvýšenou ochranou osobních dat, ke které Facebook přistoupil pravděpodobně v důsledku skandálu se společností Cambridge Analytica (I když tvrdí, že na ochranu osobních údajů svých uživatelů dbá bez ohledu na tento skandál či blížící se GDPR).

Na nebezpečí zneužití osobních údajů v souvislosti s využíváním Custom Audiences při cílení reklam upozornil Facebook výzkumný tým z Northeastern University. Stejný tým odhalil i únik telefonních čísel uživatelů z prosince loňského roku.

Tým našel mezeru v zabezpečení, v důsledku které by mohlo být možné vyvodit atributy konkrétního jednotlivce obsažené v nahraném seznamu uživatelských publik, obsahujícím e-maily, adresy nebo jiné osobní identifikační údaje, s využitím odhadovaných odhadů dosahu dostupných ve Správci reklam.

Ukázalo se totiž, že v těchto odhadech existuje prahová hodnota zaokrouhlení. Jakmile je tato hodnota identifikována, inzerent by mohl teoreticky nahrát seznam e-mailů přímo na práh zaokrouhlování a poté do seznamu přidat jeden e-mail navíc. Pokud by se při změně atributu cílení změnil odhad dosahu, může inzerent odvodit, že nahraný email navíc má daný atribut, který změnil. A naopak, pokud se nezmění, pak lze vyvodit, že daná osoba tento atribut nemá.

Pokud by chtěl inzerent například určit pohlaví dané osoby, mohl by přidat e-mail do seznamu, který je přímo na prahu zaokrouhlování. Pak by vybral jako atribut pro cílení „ženy“ a „muže“ a dle toho, při které variantě by došlo k zaokrouhlení, by mohl určit, zda daný email patří ženě či muži. Tímto způsobem by v podstatě bylo možné odvodit, každý z 1 200 cílených atributů dostupných na Facebooku pocházejících od uživatelů a zprostředkovatelů dat třetích stran, které představují zhruba polovinu z celkového počtu dostupných atributů.

Facebook proto zakázal zobrazování odhadované velikosti publika u všech kampaní využívajících Custom i Lookalike Audiences a pracuje na řešení, které by uživatelská data ochránilo lépe.

Nový nástroj na ověřování oprávněného využití dat už se testuje

Dle posledních informací serveru Marketing Land vyvinul Facebook nástroj k ověření toho, že inzerenti skutečně získali souhlas s použitím e-mailových adres nahraných prostřednictvím uživatelských publik.

Podle ředitelky korporátní komunikace společnosti Facebook Elisabeth Diany bude nový ověřovací mechanismus vyžadovat od inzerenta, agentury nebo jiného subjektu, který získá osobní údaje uživatelů, aby potvrdil, že tyto údaje získal oprávněně.

Už nyní mohou uživatelé zobrazit, do kterých seznamů inzerentů jsou zahrnuti, a to prostřednictvím karty „Inzerenti, na které jste zareagoval“ na stránce Vaše předvolby reklam. Zde uživatelé najdou inzerenty, kteří momentálně cílí své kampaně na Custom Audiences uživatelů, jejichž je daný uživatel součástí. Na stejném místě mohou také uživatelé vybraného inzerenta smazat a zamezit mu tím jejich další zahrnutí do Custom Audiences.

Nový nástroj by měl zajistit, aby inzerenti vůbec nemohli využívat Custom Audiences vytvořená na základě emailových adres bez toho, aby explicitně potvrdili, že jsou tyto adresy oprávněni využívat k marketingovým účelům. Facebook zatím neprozradil žádné bližší detaily o tom, jak by mohl nástroj fungovat, nebo jak bude proces tvorby Custom Audiences nově probíhat.  Může se tak jednat o jednoduché zaškrtávací políčko pro inzerenty, které potvrdí, že mají souhlas s používáním dat, ale stejně tak to může být složitější sada kroků potvrzujících oprávnění.

Diana uvedla, že přidaná ochrana se nerealizuje v reakci na nadcházející obecné nařízení o ochraně údajů GDPR v EU ani na skandál týkající se zneužití uživatelských dat společnosti Facebook Cambridge Analytica, ale je pokračováním úsilí společnosti Facebook o ochranu uživatelů. Tomu lze ale jen těžko věřit vzhledem k tomu, že se jedná už o několikáté opatření ke zvýšení ochrany osobních údajů uživatelů za poslední 2 týdny, tedy od doby, kdy vypukl právě skandál s Cambridge Analytica.

Kam dál?

V návaznosti na skandál s Cambridge Analytica minulý týden Facebook oznámil ukončení spolupráce se společnostmi, které pro cílení reklam na Facebooku využívají data třetích stran.

Zdroj: Marketing Land, Tech Crunch

Štítky dokumentu: Facebook

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: