Facebook útočí na základy YouTube. Nabídne tvůrcům videí podíl na příjmech z reklamy

2. 7. 2015 | Petr Michl
Facebook jde YouTube po krku. Nabídne vybraným tvůrců videí podíl na příjmech z reklamy - rozdělení by přitom mělo být stejné jako na YouTube: v poměru 55 % pro tvůrce a 45 % pro Facebook.

Úspěch YouTube spočívá v tom, že pomohl vytvořit armádu populárních tvůrců z řad veřejnosti. Jejich motivace pro natáčení je zásadně posílena tím, že získávají podíl na příjmech z reklam, které se u jejich videí objevují, přičemž mnohým to stačí na slušné živobytí. Facebook se rozhodl od podzimu tento model napodobit - zatím bude štědrý jen k vybraným tvůrcům.

Důvody pro raketové šíření videí na Facebooku byly dosud omezené: automatické přehrávání a příslib velkého dosahu, zatímco dosah linkovaných YouTube videí v news feedu začal být přiškrcován. Výsledkem je letošní nárůst počtu denně přehraných Facebook videí na 4 miliardy (údaj z dubna 2015, nyní může být jejich počet ještě vyšíí - pozn. red.).
Podíl na příjmech z reklamy by pak měl být novou motivací pro vytváření většího množství videí - rozdělení by přitom mělo být v poměru 55 % pro tvůrce a 45 % pro Facebook. To, že úplně stejné rozdělení „reklamního koláče" panuje i na YouTube určitě nelze nazvat náhodou.


Konečným cílem Facebooku je co nerozmanitější video obsah od co nejvíce tvůrců. Určitě by se nezlobil, pokud by přitáhl ty nyní populární na YouTube. Zdroj: www.youtube.com

Počkat, ale na Facebooku se mi pre-rolly před spuštěním videí nepřehrávají. Reklamy jsou v news feedu rovnou, nebo to jsou ne-komerční videa,"  řeknete si možná. Je to pravda. Navíc na Facebooku je velice populární formát krátkých vtipných scének, jež stopáží často nepřekračují reklamní 30 vteřinový standard - tj. tolerance pro pre-rolly by u nich byla nižší.

Facebook proto plánuje uvést v rámci několika týdnů formát Suggested Videos. Uživatel, který klikne na video, bude přesměrován do rozhraní, kde se bude nacházet po straně feed videí, jež se budou automaticky přehrávat. Při přechodu na další video je prostor pro reklamu. A je zřejmé, že je klíčové, aby uživatel chtěl další přehrání. Proto bude Facebook zpočátku zkoušet systém podílu na příjmech z reklam s osvědčenými a velkými partnery. Mezi nimi mají být například  NBA, Fox Sports a Funny or Die.

Facebook tento týden oznámil i zásadní vylepšení jeho video analytiky.

Ještě není domyšlené, jak přesně se reklamní příjmy budou rozdělovat, když budou ve feedu Suggested Videos zhlédnuta videa více autorů a přehraná bude například jen jedna reklama. Je zřejmé, že odměnu by si zasloužil autor videa v klasickém news feedu, který si vynutil kliknutí uživatele, a podílel se tak na jeho přesměrování k Suggested Videos, i všichni autoři přehraných videí. Zároveň není jasné, jak budou platit za reklamy inzerenti. Dosud platili za zhlédnuté video, přičemž se za něj považovalo to, co běželo v news feedu po 3 vteřiny. Facebook včera oznámil, že bude testovat i placení až za přehrání 10 vteřin.

Ohledně nastavení i reálného fungování nového systému je tak stále mnoho nezodpovězených otázek. Vše se bude upravovat dle výsledků testů. Jedno je však jisté již nyní. Facebook jde tímto krokem YouTube po krku.

Zdroje: FortuneMarketing Land, Re/Code

Štítky dokumentu: Facebook YouTube

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: