Facebook opět napravuje chyby ve své analytice. Informoval chybně o organickém dosahu i o referrals

22. 11. 2016 | Jakub Hort
Facebook znovu zpytuje své analytické svědomí. Prokliky z příspěvků na weby 3. stran prý nadhodnocoval až o 30 %, organický dosah někdy i o více než o polovinu. S úpravou metrik prý ale bude svědomitější a týká se to i videa.

Facebook se přiznal, že v některých jeho statistikách doposud docházelo k významným odchylkám od reality. Problémy neměl pouze s dosahem Facebokových stránek, počtem zhlédnutých videí, ale i se zaznamenanými prokliky na další webové stránky.

První chybou, kterou Facebook ve svém naprogramování odhalil, je chybné měření organického dosahu. Při sledování dosahu např. v období po sobě jdoucích 7 dnů byl reach pouhým součtem hodnot jednotlivých dní. Někteří uživatelé tak mohli být do organického dosahu započítáni víckrát a v delším období byla jeho hodnota nadhodnocena. Průměrně je tato hodnota reálně o 55 % nižší, než Facebook doposud uváděl.
 
 
K úpravám musí dojít také u videa. Facebook si všiml, že na různých zařízeních se liší délka zvukové a obrazové stopy. Mohlo tak docházet k situaci, že uživatel video celé zhlédl, zvuk měl ale ještě chvíli pokračovat. Tento fakt tak podhodnocoval statistiku kompletně přehraných videí, které jsou reálně přibližně o 35 % vyšší. Největším skandálem ale bylo zářijové zjištění, že Facebook více než 2 roky nadhodnocoval metriku průměrného času stráveného u videa o přibližně 60 až 80 %.
 
Další problematickou disciplínou Facebooku jsou tzv. referrals neboli prokliky na jiné webové stránky. Ač Facebook chtěl započítávat pouze kliky, které odváděly přímo na jinou webovou stránku či aplikaci, tak do této metriky započítával i další kliky např. na přehrání videa či zobrazená obrázku. Průměrně tak bylo číslo prokliků o 30 % nadhodnocené.
 
Facebook si ale uvědomuje, jak moc důležité pro něj co nejpřesnější metriky jsou. K propagaci svých firem ho využívá více než milion partnerů, kteří potřebují mít spolehlivé údaje o výsledcích kampaní. Proto se Facebook rozhodl, že v budoucnu budou moci statistiky ověřovat i třetí strany a spojil se s analytickými firmami Moat, Intergral Ad Science nebo Nielsen.
 
 
Kromě ověřování třetími stranami Facebook také zjednoduší systém reportů. Jedním z prvních kroků bude jasné přejmenování metrik, aby nedocházelo k jejich chybné interpretaci. Z metriky „zhlédnutí videa“ se tak stane „video zhlédnuté déle než 3 vteřiny“ apod. Facebook také bude více vysvětlovat kalkulace jednotlivých výpočtů, vylepšovat definice metrik a rozdělovat je do různých kategorií.
 
 

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: