Dokážou tyto reklamy aktivovat prvovoliče?

20. 10. 2017 | Petr Michl
Co má letos vytáhnout mladé k volbám? Varování Ministerstva marketingu: některé z těchto volebních klipů jsou hustý jako prase a jedou jako vlak.

S dnešním dnem se otevírají volební místnosti. A jedna z demografických skupin, která se voleb do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR účastní nejméně, jsou prvovoliči a obecně mladí lidé do 26 let. Letos ovšem vzniklo několik iniciativ s reklamami, které je mají přesvědčit, aby své volební právo využili.

Podobnému typu reklam se říká PSA (Public Service Announcement). Nechtějí primárně něco prodat, cílem je jen dát vědět jistou informaci a často změnit chování určité cílové skupiny, aby byl svět lepším místem. „V posledních volbách do sněmovny se tak nějak nedostavil k volbám každej druhej člověk do 30 let. To je trochu strašidelný, ne?“ ptá se moderátorka a zpěvačka Emma Smetana v aktivačním klipu projektu Generace s názorem a vysvětluje tím zároveň důvod své participace na podobném projektu. Přidali se k ní novinářská  hvězda Filip Horký, cestoval, spisovatel a humorista facebookové generace, Ladislav Zibura, a pak také zpěvačka Ewa Farna, lezec Adam Ondra nebo herečky Eva Josefíková a Anna Linhartová. Všichni mají názor a jdou volit.

Generace s názorem

"Nebudou-li se o politiku zajímat všichni, stane se doménou těch nejméně vhodných." VH #generacesnazorem #mamnazor #jduvolit Adam Ondra | Ladislav Zibura | Filip Horký | Emma Smetana | Eva Josefíková (official) | Anna Fialová | Anna Linhartová | Jakub Krejčík | Ewa Farna hudba: Tomáš Dvořák /Floex

Zveřejnil(a) Generace s názorem dne 17. říjen 2017


Jde o mnohokrát použitý koncept mluvících hlav, kterému dodává na významu reputace hlav samotných. Ještě větší spektrum influencerů mladé generace od Adama Mišíka přes Tomáše Kluse až po tatérku Duhovku nebo módní návrhářku Alex Monhart vytvořil Institut politického marketingu. Atraktivitu a to, že je to pro mladé, má v tomto případě zařídit dvojsmysl, kdy „Tvoje poprvé“ může na pár desítek vteřin naznačovat první sex. Ano, ten samý motiv, který v kritizované kampani využila Komerční banka pro propagaci svého studentského konta.



Cílem tohoto spotu není jen apel na občanskou povinnost a důležitost využití volebního práva. „České politické strany nevěnují mladým lidem v kampani pozornost, protože tato skupina chodí k volbám velmi málo a pro strany je tak zajímavější zaměřit se na starší lidi,“ říká spoluautorka projektu Alžběta Králová z Institutu politického marketingu s tím, že tato kampaň se tento komunikační deficit snaží po svém vyvážit. PR úspěchem kampaně je pak například rozhovor s Tomášem Klusem jako jejím ambasadorem v DVTV.

Bez dvojsmyslů, za to s humorem ke stejnému úkolu přistoupila kampaň NEVOLÍŠ, ZAPLATÍŠ vytvořená organizací Festival svobody. Ten natočil dokonce celých 6 spotů ve formátu reklamy s příběhem s vtipnou pointou okamžitého deux ex machina trestu přicházejícího po přiznání se k dobrovolné volební neúčasti. Povedená je hororová polévka Pho.


Za nejlepší kousek z vytvořené šestice spotů ale považujeme rozhovor dvou parádnic v obchodě končící fackou od figuríny na šaty.



Dominik Feri z TOP09 se snaží o politickou osvětu mezi mládeží dlouhodobě. Jeho strana dokonce vydala tištěný předvolební brožuru nazvanou Tahle knížka není pro starý", která je plná napodobenin Instastories a nálepek podobných těm ze Snapchatu a Instagramu. Markéta (Pekarová Adamová) si v ní čistí zuby nebo se s společně s medvíkem hlásí, jestli by se nemohli sejít se strejdou Mirkem (Kalouskem). A k tomu je přimíchán i návod, jak hodit svůj hlas do volební urny tak, aby se počítal. 



Kouzelně to hodnotí Jindřich Šídlo ve svém pořadu Šťastné pondělí jako brožurku, která je zaměřena spíše na děti základní školou povinné. „Nechci to nijak zesměšňovat. Takhle vypadá skutečně strategická úvaha. TOP09 míří daleko do budoucnosti, tak nějak na skupinu 5-9 let. Chcete taky zmrzlinu? A neuhnete přitom?“ ptá se ironicky.

V nestranickém předvolebním hudebním klipu nazvaném „Volby nejsou sexy, z nich nemáš erekci“ je ale zaměření na vysokoškoláky zřejmé. „Třeba takovej arch volební je jak v menze lístek jídelní. Většina z toho, co vidíš, je samej hnus, ale občas se dá narazit na dobrej kus,“ stvrzuje to Dominik Feri svým rapem.

Tato funková pecka je nám nejsympatičtější. Slovy kučeravého bonvivána z Teplic a maskota TOP09 pro mladé: „Je to hustý jako prase a jede to jak vlak.“ Co naplat, co se týče dosahu jednotlivého videa, vládne ovšem etablovaný youtuber Kovy s více než 400 tisíci zhlédnutí jeho volebního speciálu.

Volební preference nejmladších voličů bývají vrtkavé a není jim cizí ani ve srovnání s celkovou populací nadprůměrná podpora extrémnějších subjektů z politického spektra.

V Česku by mělo být přibližně 100 000 lidí ve věku 18 let, kteří ještě nikdy nemohli v žádných volbách volit, a kolem 360 000 lidí ve věku 18-21 let, kteří v roce 2013 nemohli volit ve volbách do Poslanecké sněmovny.  Dle odhadu Institutu politického marketingu je celkový potenciál věkové skupiny 18-26 let necelý milion voličů. Politické strany o ně jeví jen okrajový zájem. I proto jsou aktivizační volební kampaně, obzvláště pak ty stranicky neutrální, potřeba. To, nakolik zabraly, budeme moci posoudit již za pár dní. 

Sdílejte tento článek:
Podobné články: