Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
  • Zvolte témata článků
    • Online marketing
      • E-Commerce
      • Google
      • Mobilní aplikace
      • Mobilní zařízení
      • PPC
      • Reklama online
      • SEO
      • Virální marketing
    • Sociální sítě
      • Facebook
      • Google+
      • Instagram
      • Kampaně na sociálních sítích
      • LinkedIn
      • Pinterest
      • Reklamy na Facebooku
      • Twitter
      • YouTube
    • Marketing
      • Budování značky
      • Content Marketing
      • Guerilla marketing
      • Marketing v neziskovém sektoru
      • Marketingové nástroje
      • Marketingový výzkum
      • Podpora prodeje
    • Praxe
      • Kreativní inspirace
      • Legislativa
      • Případové studie
      • Reportáže
      • Rozhovory
      • Tipy na akce
    • Public Relations
      • Formy PR
      • Interní komunikace
      • Krizová komunikace
      • Media Relations
      • Online PR
    • Video
      • Kreativní reklama
    • Smazat výběr
  • Zvolte období
    • Všechny
    • Poslední týden
    • Poslední měsíc
    • Poslední rok
2. 6. 2015 | Petr Michl

Digitální trendy pro rok 2015 dle Mary Meekerové: mobilizujte se pro mobilní věk


Zdroj: Kleiner Perkins Caufield and Byers

Poslouchat přednášku Mary Meekerové z venture capital společnosti Kleiner Perkins Caufield and Byers je jako postavit se před hasičskou hadici, z které nestříká voda, ale tvrdá data. Díky její schopnosti vypíchnout to klíčové je ovšem její každoroční prezentace věnovaná aktuálním digitálním trendům jednou z těch nejsledovanějších. Proběhla minulý týden na Code Conference v kalifornském Rancho Palos Verdes. Doplňovalo ji 196 slidů. Cílem tohoto textu je vypíchnout těch několik nejzásadnějších informací, které byste měli jako lidé namočení profesně v digitálním prostředí měli znát.

Žijeme v době internetové. Za posledních 20 let se zvýšil počet internetových uživatelů z 5 milionů v roce 1995 až na 2,8 miliardy dnes. Projekty jako Internet.org Marka Zuckerberga i například iniciativa Googlu mají za cíl přinést internetové připojení brzy k co největším masám v rozvojových zemích. Tento altruismus se totiž brzy zaplatí rozšířením trhu, na který půjde dosáhnout online reklamou.


Na růstu online populace mají čím dál zásadnější podíl mobilní zařízení. V roce 1995 mělo celosvětově 80 milionů lidí mobilní telefon, dnes jich jsou 5,2 miliardy. 40 % vlastníků mobilních telefonů má přitom smartphone.




Obrat mobilní reklamy jako celého segmentu vzrostl za poslední rok o 34 %, na desktopu rostl reklamní trh třikrát méně (o 11 %).

A pořád je kam růst. Z hlediska toho, kolik lidé s určitým mediálním formátem tráví času a jaký podíl reklamních rozpočtů je do něj směřován, je nejvíce nadhodnocený tisk. Lidé u něj tráví 4 % času a inzerenti do něj přitom investují 18 % reklamních rozpočtů. Naproti tomu u mobilních zařízení tráví lidé 24 % času  a inzerenti na ně směřují pouze 8 % reklamních rozpočtů. Tato nelogická disparita se musí časem narovnávat.


Výše zmíněná disparita je samozřejmě dána i zkostnatělostí mediálních agentur a inzerentů. Důsledkem toho je, že média se mobilní reklamou neuživí, a měla proto pomalejší nástup v přinášení obstojné uživatelské zkušenosti i pro mobil. Zároveň nebyly dostupné i mobilní reklamní formáty skutečně přizpůsobené tomu, aby efektivně prodávaly. Například vznik Carousel Ads na Instagramu. Cinematic Pins na Pinterestu, stejně jako mobilních "buy buttons" na Facebooku, Twitteru a Googlu, ovšem signalizuje změnu k lepšímu.




Video
je jedním z nejvýraznějších online příběhů úspěchu posledních let. Reprezentuje čím dál vyšší podíl internetového trafficu, vloni to bylo již 64 %.


Na konci první kvartálu Facebook oznámil, že na Facebooku proběhnou 4 miliardy zhlédnutí videa denně, v lednu 2015 to přitom byla jen jedna miliarda. Navíc zdůrazňujeme, že většina z těchto zhlédnutí videa proběhne na mobilních zařízeních. I díky tomu, je čím dál významnější sledování videa ve vertikální podobě. Lidé stráví 29 % času, kdy upírají zrak na digitální obrazovky, pohledem na smartphony, před 5 lety to bylo jen 5 %.


A ano, lidé si ty mobily prostě nepřeklopí, ačkoliv je to proti logice uživatelského zážitku. Moudří se tomu přizpůsobí. Za redakci přidáváme ke grafům i jeden příklad ze světa showbyznysu. Jedna z největších hvězd současného rapu Kendrick Lamar má klip k písni King Kunta natočený na výšku, tedy přizpůsobený vertikálnímu sledování.  Při sledování na desktopu na YouTube z toho bolí oči a neustále máte při domýšlení scény, co se nevešla do záběru, pocit promarněné příležitosti pojmout klip tradičně. Video má přesto už 25 milionů zhlédnutí.




A vertikální přizpůsobení se vyplatí i v reklamě. Například vertikální reklamy na Snapchatu zhlédne do konce 9x více lidí  než v případě reklam horizontálních.



Ano, hlavní poselství je zatím to, že se máme všichni mobilizovat pro primárně mobilní svět. Mluví se o tom již několik let, ale tentokrát to není malé varování o tom, že by vám mohl brzy ujet vlak. I když v něm sedíte, musíte rychle inovovat, abyste dodali skutečný mobilní zážitek a napomohli mobilní konverzi.

Na závěr se ale nebojme vystrčit hlavu do oblak, alespoň tedy s pomocí kamer na dronech. Jejich prodej se meziročně zvýšil o 170 %. Nacházejí různorodé uplatnění od toho původního armádního, které někdy i bere lidské životy, po pomoc při odstraňování následků živelních katastrof. Z hlediska běžného spotřebitele je ale samozřejmě nejdůležitější komerční použití. Přes různé legislativní překážky bylo povoleno v USA již více než 400 společnostem.

Všech 196 slidů Mary Meekerové si můžete prohlédnout níže.


Zdroj: 2015 Internet Trends Report

Nahoru
Podobné články:
Aktuální články: