Digitální trendy pro rok 2015 dle Mary Meekerové: mobilizujte se pro mobilní věk

2. 6. 2015 | Petr Michl
Tyto digitální trendy by měl znát každý marketér. Nezůstávejte pozadu.


Zdroj: Kleiner Perkins Caufield and Byers

Poslouchat přednášku Mary Meekerové z venture capital společnosti Kleiner Perkins Caufield and Byers je jako postavit se před hasičskou hadici, z které nestříká voda, ale tvrdá data. Díky její schopnosti vypíchnout to klíčové je ovšem její každoroční prezentace věnovaná aktuálním digitálním trendům jednou z těch nejsledovanějších. Proběhla minulý týden na Code Conference v kalifornském Rancho Palos Verdes. Doplňovalo ji 196 slidů. Cílem tohoto textu je vypíchnout těch několik nejzásadnějších informací, které byste měli jako lidé namočení profesně v digitálním prostředí měli znát.

Žijeme v době internetové. Za posledních 20 let se zvýšil počet internetových uživatelů z 5 milionů v roce 1995 až na 2,8 miliardy dnes. Projekty jako Internet.org Marka Zuckerberga i například iniciativa Googlu mají za cíl přinést internetové připojení brzy k co největším masám v rozvojových zemích. Tento altruismus se totiž brzy zaplatí rozšířením trhu, na který půjde dosáhnout online reklamou.


Na růstu online populace mají čím dál zásadnější podíl mobilní zařízení. V roce 1995 mělo celosvětově 80 milionů lidí mobilní telefon, dnes jich jsou 5,2 miliardy. 40 % vlastníků mobilních telefonů má přitom smartphone.




Obrat mobilní reklamy jako celého segmentu vzrostl za poslední rok o 34 %, na desktopu rostl reklamní trh třikrát méně (o 11 %).

A pořád je kam růst. Z hlediska toho, kolik lidé s určitým mediálním formátem tráví času a jaký podíl reklamních rozpočtů je do něj směřován, je nejvíce nadhodnocený tisk. Lidé u něj tráví 4 % času a inzerenti do něj přitom investují 18 % reklamních rozpočtů. Naproti tomu u mobilních zařízení tráví lidé 24 % času  a inzerenti na ně směřují pouze 8 % reklamních rozpočtů. Tato nelogická disparita se musí časem narovnávat.


Výše zmíněná disparita je samozřejmě dána i zkostnatělostí mediálních agentur a inzerentů. Důsledkem toho je, že média se mobilní reklamou neuživí, a měla proto pomalejší nástup v přinášení obstojné uživatelské zkušenosti i pro mobil. Zároveň nebyly dostupné i mobilní reklamní formáty skutečně přizpůsobené tomu, aby efektivně prodávaly. Například vznik Carousel Ads na Instagramu. Cinematic Pins na Pinterestu, stejně jako mobilních "buy buttons" na Facebooku, Twitteru a Googlu, ovšem signalizuje změnu k lepšímu.




Video
je jedním z nejvýraznějších online příběhů úspěchu posledních let. Reprezentuje čím dál vyšší podíl internetového trafficu, vloni to bylo již 64 %.


Na konci první kvartálu Facebook oznámil, že na Facebooku proběhnou 4 miliardy zhlédnutí videa denně, v lednu 2015 to přitom byla jen jedna miliarda. Navíc zdůrazňujeme, že většina z těchto zhlédnutí videa proběhne na mobilních zařízeních. I díky tomu, je čím dál významnější sledování videa ve vertikální podobě. Lidé stráví 29 % času, kdy upírají zrak na digitální obrazovky, pohledem na smartphony, před 5 lety to bylo jen 5 %.


A ano, lidé si ty mobily prostě nepřeklopí, ačkoliv je to proti logice uživatelského zážitku. Moudří se tomu přizpůsobí. Za redakci přidáváme ke grafům i jeden příklad ze světa showbyznysu. Jedna z největších hvězd současného rapu Kendrick Lamar má klip k písni King Kunta natočený na výšku, tedy přizpůsobený vertikálnímu sledování.  Při sledování na desktopu na YouTube z toho bolí oči a neustále máte při domýšlení scény, co se nevešla do záběru, pocit promarněné příležitosti pojmout klip tradičně. Video má přesto už 25 milionů zhlédnutí.




A vertikální přizpůsobení se vyplatí i v reklamě. Například vertikální reklamy na Snapchatu zhlédne do konce 9x více lidí  než v případě reklam horizontálních.



Ano, hlavní poselství je zatím to, že se máme všichni mobilizovat pro primárně mobilní svět. Mluví se o tom již několik let, ale tentokrát to není malé varování o tom, že by vám mohl brzy ujet vlak. I když v něm sedíte, musíte rychle inovovat, abyste dodali skutečný mobilní zážitek a napomohli mobilní konverzi.

Na závěr se ale nebojme vystrčit hlavu do oblak, alespoň tedy s pomocí kamer na dronech. Jejich prodej se meziročně zvýšil o 170 %. Nacházejí různorodé uplatnění od toho původního armádního, které někdy i bere lidské životy, po pomoc při odstraňování následků živelních katastrof. Z hlediska běžného spotřebitele je ale samozřejmě nejdůležitější komerční použití. Přes různé legislativní překážky bylo povoleno v USA již více než 400 společnostem.

Všech 196 slidů Mary Meekerové si můžete prohlédnout níže.


Zdroj: 2015 Internet Trends Report

Štítky dokumentu: Marketingový výzkum

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: