Coca-Cola inovuje prodejní automaty s pomocí moderních technologií

18. 2. 2014 | Petr Michl

V posledních letech se ukazuje, že i prodejní automaty na nápoje a jídlo mohou být zajímavým marketingovým nástrojem. Inovátorem v jejich propojení s digitálními technologiemi je především Coca-Cola. Něco speciálního si přichystala i na letošního Valentýna. A to automat, který mohou vidět pouze páry. V setmělé ulici se při jejich projití objevil zčistajasna na zdi vedle nich.

Šlo o promítaný obraz. Automat ovšem nebyl virtuální zcela. Za zdí jakési technologické řešení existovalo, takže po vzájemné hlasové interakci páru s automatem či - přesněji řečeno - s neviditelnou osobou v dosahu, se ze zdi otevřela dvířka a vypadly z ní dvě vychlazené plechovky. A to pěkně individualizované se jmény daného páru. Myšlenka #ShareACoke tak byla naplněna beze zbytku.

Idea sdílení plechovky Coly je už více než 40 let stará. Vlastně pochází ze reklamy z roku 1971 známé jako Hilltop Ad, v které se zpívá:

„I'd like to teach the world to sing
In perfect harmony
I'd like to buy the world a Coke
And keep it company
That's the real thing"

Tato myšlenka byla uchopena nově díky Googlu, jenž ji pomohl Coca-Cole zrealizovat s použitím moderních technologií v rámci projektu Re: Brief. K jejímu oživení stačila bannerová reklama pro web v rámci Google Display Network či ta mobilní skrze síť AdMob, přes ni mohl člověk koupit plechovku Coca-Coly někomu úplně cizímu na druhém konci světa. K tomu mu byla nabídnuta i možnost přidat vlastní vzkaz. Navíc mohl s pomocí Google Maps a Street View sledovat dalekou cestu plechovky z jeho lokace do pouličního Coca-Cola automatu, který byl třeba tisíce kilometrů daleko. V něm čekalo sladké osvěžení na šťastlivce, jenž ji dostal zdarma.

Dárci pak byla zaslána případná reakce obdarovaného nahraná zmíněným konkrétním automatem a zabalená v dynamickém videu, které rekapitulovalo celou interakci. Dané video bylo samozřejmě možné snadno sdílet na Facebooku, Twitteru nebo Google+.

Naše sympatie má i gigantický prodejní automat z roku 2011 s názvem Friendship Machine. U něj šlo získat dvě lahve za cenu jedné, ale člověk normálního vzrůstu to prostě nemohl zvládnout sám.

Výsledky, které tento přístroj přinesl, vypadají také giganticky. Prodejnost narostla o více jak 1000 % ve srovnání s obyčejným automatem a navíc přibyl i zájem médií. A pak, že je nejlepší přívětivé UX...

Při našem výčtu nesmíme zapomenout ani na projekt „Small World Machines". Indie a Pákistán mají mezi sebou dlouhodobě napjaté vztahy, které jednou za čas přerostou v ozbrojený konflikt.  Obyvatelé jednotlivých států tak k sobě nezřídka pociťují určitou nevraživost, šanci na osobní setkání s „druhou stranou" má ale pochopitelně jen hrstka z nich. Coca-Cola instalovala v nákupních centrech v Lahore v Pakistánu a Novém Dillí v Indii své automaty. Ty byly vybavené velkým displejem, který ukazoval dění „očima" stroje v druhém státě.



Automat vyzýval kolemjdoucí k jednoduchým simultánním úkolům. I taková prkotina jako obtáhnutí obrysu srdce prstem nebo krátký tanec s příslušníkem „nenáviděného národa" dokázala více než mnohá diplomatická jednání na nejvyšší úrovni. Dala poznání, že na obou stranách jsou obyčejní lidé.

Tip redakce: Málokterá reklama stojí na myšlence, která je využívána značkou více než 40 let poté. Zmiňované "Hilltop Ad" z roku 1971 se to podařilo. Pokud se chcete o jejím vzniku dozvědět více, přečtěte si článek Kreativní inspirace: Plechovka Coca-Coly pro celý svět.

Štítky dokumentu: Budování značky Formy PR

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: