Česká republika sklízí lvy v Cannes. Za mobilní aplikaci a silný print

23. 6. 2015 | Dan Škvařil
Stříbro a bronz si letos odvezou z Cannes Lions české kreativní agentury za své kampaně. Ocenění patří aplikaci na podporu práv homosexuálů a špičkovým plakátům Harley-Davidson.

Česká republika si letos může znovu připsat na účet úspěch v rámci nejprestižnějších ocenění světové reklamy. Na Cannes Lions letos zazářily hned dvě kampaně z dílen zdejších kreativců. Stříbrný lev za akci nazvanou LGBT Avatars ocenil využití mobilní technologie. Dalším vyzdvihnutým počinem bylo pokračování tištěné reklamy prodejce motocyklů Harley-Davidson, které se může pyšnit bronzem.

Česká republika sice nezopakovala loňský triumf, který ji přineslo zlaté ocenění zmíněné kampaně Harley-Davidson, přesto je zisk lvů pro naši zemi dobrou zprávou. Zájemců o ceny totiž bývá každoročně velký počet. Do kategorie mobile, kde soutěžili LGBT Avataři, například dorazilo 1246 přihlášek, pouze 57 z nich však sklidilo úspěch.

Projekt LGBT Avatars vznikl ve spolupráci Ogilvy & Mather a Geometry Global. Vycházel z problematiky perzekuce homosexuálů a lesbiček ve východních zemích, jako jsou Rusko nebo Írán. V bývalých komunistických státech již tento útlak nezažívají tak silný. „Praha je ve středoevropském prostoru tak trochu ostrovem liberální svobody," uvedl v únoru na konferenci New Media Inpiration někdejší creative director Ogilvy, Will Rust, proč bylo spojení kampaně s Českou republikou a především Prague Pride dobrou volbou. Praha se dokonce díky festivalu Prague Pride každoročně stává jakousi lokální LGBT Mekkou. Aby lidé z méně tolerantních zemí mohli také zažít radost ze svobody projevu své jinakosti, LGBT Avatar měl v loňském roce za cíl propojit je s lidmi, kteří je na festivalu zastoupí. To vše pomocí jednoduché mobilní aplikace.


Aplikace, za kterou stojí agentura Adikt mobile, sloužila jako šifrovaný komunikační nástroj mezi avatarem a jeho utajeným protějškem (ten musel ovšem prohlížet svůj feed kvůli zabezpečení jen desktopu). Přestože akci podpořila a propagovala sociální média včetně ruského VKontakte, vše muselo proběhnout v naprostém utajení, aby lidé v netolerantních zemích nečelili později nepříjemným následkům. Díky tomu pak mohli ze svých domovů bezpečně sledovat videa, fotografie a číst si příspěvky z duhového karnevalu. Mohli však také projevovat své názory prostřednictvím zástupců, a mít tak pocit jisté virtuální přítomnosti.

Případová studie vysvětluje důležitost kampaně hlasem britského herce Iana McKellena, aktivisty v oblasti práv homosexuálů a lesbiček, známého také jako představitele Gandalfa nebo Magneta z X-menů. Zazní v ní také hlasy několika avatarů, kterých se na festivalu sešlo celkem 1232.


S brilantní tištěnou reklamou přišla již v loňském roce agentura Y&R, když pro plzeňského autorizovaného prodejce legendárních strojů Harley-Davidson vytvořila sérií plakátů odkazujících na druhou světovou válku. Skvělý nápad a nekompromisní provedení pak vedly ke zlatému metálu na loňských Cannes Lions. Text na plakátu vedle mrazivých černobílých fotografií nacistů nahlížených skrze úzké otvory popisoval, jak milovníci kultovních motocyklů za Druhé světové války rozebírali své ocelové mazlíčky, aby nepadly do rukou nacistických běsů.

Na podobném motivu byly postaveny i letošní vizuály. Tentokrát však nabídly myšlenku hrdinného osvobození Plzně a jeho následného zapomenutí v marasmu komunistického režimu. To, co z radostného pochodu svobody v Plzni zůstalo, byly americké Harleye. Tak silný příběh vyprávěný prostřednictvím hrstky slov oživený úchvatnými fotografiemi si bronzové ocenění v kategorii Print i přes své opakování se opravdu určitě zaslouží.



Štítky dokumentu: Kreativní reklama

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: