Češi a chytré hodinky: Zbytečnost nebo užitečná vychytávka?

19. 12. 2016 | Jakub Hort
Chytré hodinky stále hledají cestu k oslovení většího množství zákazníků. Jaký vztah k nim mají Češi?

Už je to více než 500 let, kdy světlo světa spatřily první přenosné hodinky. Jejich účel se ale po mnoho století neměnil. V posledních letech se ale objevuje fenomén chytrých hodinek, které dokážou mnohem více, než jen ukazovat, kolik hodin právě je. Analytici z Yeseter.com sbírali data v období 25.11.-14.12 2016 a zjišťovali, jaká témata jsou nejčastěji zmiňována ve spojením s chytrými hodinkami.

S přízviskem „smart“ dostávají hodinky úplně nový rozměr, který rozděluje spotřebitele na 2 skupiny. První skupině vychytávky, které už stejně mají v mobilu, přijdou naprosto zbytečné a druhá skupina je naopak vítá. Jeden problém ale sjednocuje všechny uživatele, a tím je nedostatečná kapacita baterií. I chytré hodinky je totiž nutné nabíjet každý den.

Mezi nejpočetnější skupinu vítající chytré hodinky patří sportovci. Díky různým aplikacím si mohou všichni, bez rozdílu výkonnosti, měřit tep, počet kroků, spálené kalorie a v neposlední řadě sledovat GPS nebo členitost reliéfu před nimi.

Hlavní vyzdvihovanou funkcí hodinek jsou notifikace. Díky propojení se smartphonem není problém si na hodinkách přečíst emaily nebo odmítnout vyrušující příchozí hovor. Tyto funkce ale přivítají především manažeři běhající ze schůzky na schůzku, kdy je neslušné vytahovat telefon a pomocí hodinek je možné vyřešit nejdůležitější záležitosti diskrétně.

Jak je vidět na grafu zmínek s chytrými hodinkami, tak tato oblast zajímá hlavně sportovce a počítačové nadšence. Zatímco klasické hodinky považuje většina z nás za módní doplněk nebo někteří také za známku prestiže, u chytrých hodinek jsou vlastnosti zcela odlišné. Zákazníci si často stěžují na jejich vzhled, nicméně vítají pokročilé funkce, které je lákají k jejich zakoupení.

Zajímavý je pohled do rozdělení značek mezi hodinky a chytré hodinky. Zatímco v hodinářské oblasti se nejčastěji ve zmínkách objevují značky Festina, Casio nebo Michael Kors u chytrých hodinek se objevují spíše výrobci, kteří byli dosud spojeni spíše s počítači nebo telefony. Mezi ně patří například Apple nebo Samsung.

Tak jako tak, chytré hodinky mají své příznivce a není jich málo, což potvrzuje Michal Gabriel, marketingový ředitel CZC.cz. „Prodeje chytrých hodinek na CZC.cz meziročně rostou o více než dvojnásobek, přičemž největšímu růstu se těší nejen v letní a předvánoční sezóně, ale také během lednových výprodejů. Lidé tak pravděpodobně hledají chytré sportovní doplňky, které jím díky svým fitness funkcím umožní naplnit jejich novoroční předsevzetí a lépe v dnešní uspěchané době držet krok se zdravým životním stylem.“

Že uživatele neodrazují ani vyšší pořizovací ceny, uvádí David Folprecht, majitel Srovname.cz. „Podle našich údajů jsou nejžádanější chytré hodinky v cenovém rozpětí 4 000 až 8 000 Kč.“ Michal Gabriel z CZC.cz doplňuje: „Pokud mají zákazníci s chytrými hodinkami již nějakou zkušenost, jsou zpravidla ochotni investovat více.”

Až další roky ukážou, zda jsou chytré hodinky pouze chvilkovým fenoménem, nebo si najdou cestu k širšímu obecenstvu. Z pohledu výrobců existuje i možnost, že by jednou mohly kompletně nahradit smartphony. K tomuto odvážnému cíli ale povede ještě dlouhá cesta.

Zdroj: Srovname.cz

Štítky dokumentu: Infografika

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?