Cedulky na oblečení vypráví příběhy dělníků, kteří je vyráběli

3. 4. 2015 | Dan Škvařil
Jak sdělit nelehce komunikovatelné téma? Nechte promluvit samotné zboží. Kanadská organizace k tomu využila cedulky na oblečení.

Každé zboží obsahuje příběh. A u oděvů vyrobených v rozvojových zemích tyto příběhy nebývají zrovna nejveselejší. Když ale posloucháme o nelidském zacházení s dělníky, dětské práci a nepředstavitelných přesčasech, dotýká se nás to jen zdálky a nedokážeme si to příliš propojit s výrobky, které si kupujeme. Kanadská organizace  Canadian Fair Trade Network se rozhodla tuto propast mezi zbožím a temnou stránkou jeho původu přemostit. Na svých reklamních plakátech produkovaných agenturou Rethink nechala o utrpení výrobců promluvit samotné oblečení, prostřednictvím přišitých cedulek. Místo klasického uvedení země původu se na nich můžeme dočíst mnohem více informací.


Kampaň připomíná loňský incident, kdy Britka Rebecca Gallagher nalezla na cedulce šatů od firmy Primark vzkaz „forced to work exhausting hours.“ Případu se chytila většina mainstreamových médií a pro společnost Primark nebylo zrovna snadné vysvětlit, odkud se zoufalý vzkaz vzal. Kampaně, jako je ta od Kanadské sítě pro Fair Trade, se zákazníky snaží přesvědčit, že pouze Fair Tradeové zboží zaručuje spravedlivé podmínky lidem, kteří jej vyrábí.

Přečtěte si překlady krátkých životopisů na cedulkách:

100% bavlna. Vyrobila Joya v Bangladéši. Opustila školu ve dvanácti letech, aby podporovala své da bratry a čerstvě ovdovělou matku. Otec jí zemřel při požáru továrny na zpracování bavlnu, kde pracoval. Ona sama pracuje v továrně naproti vyhořelé fabrice. Je to pro ni neustálá připomínka rizika, která každodenně podstupuje. Cedulka nevypráví celý příběh.


100% bavlna. Vyrobil Tejan v Sierra Leone. Když začínal kašlat krev, před svou rodinou to ještě skrýval. Nemohli si dovolit léčbu a on nemohl riskovat ztratit dlouhodobou práci na plantáži bavlny. Když dostal celodenní záchvat, nešlo to již déle ignorovat. Diagnostikovali mu otravu pesticidy. Protože nenosil řádný ochranný oděv, onemocněl leukémií ve věku 34 let. Má dvě dcery. Jedna z nich začne příští rok pracovat v továrně. Cedulka nevypráví celý příběh.


100% bavlna. Vyrobil devítiletý Behnly v Kambodži. Vstává každé ráno v 5:00, a dochází do oděvní továrny, ve které pracuje. Přichází za tmy a za tmy také odchází. Je oděn lehce, protože teplota místnosti, kde pracuje, dosahuje 30 stupňů. Prach v pokoji ucpává jeho nos i ústa. Vydělává si méně než dolar za den pomalého dušení se. Ochranná rouška by stála společnost 10 centů. Cedulka nevypráví celý příběh.


Tip redakce

Přečtěte si o tom, jak Unikátní norský dokument uvrhl fashion blogerky do sweatshopu v Kambodži. Článek poskytuje podrobnější vhled do celé problematiky a obsahuje také názory expertů.

Zdroj: Adweek


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: