Austrálie. Země, kde si vydělají modelky více fotkami na Instagramu než chozením po mole

4. 11. 2015 | Petr Michl
Život na Maledivách za 2 fotografie na Instagramu denně. Nahlédněte do světa modelek, které se staly hvězdami Instagramu a pro svoje živobytí se už nemusí podřizovat diktátu módních návrhářů.


Zdroj: @gabbyepstein

V minulosti modelky vydělávaly díky předvádění šatů na módních přehlídkách a především díky tomu, že se staly tvářemi kampaní velkých značek. Dnes některé z nich nemusí ani vytáhnout paty z domu a k tomu, aby byly atraktivní pro značky, jim stačí populární účet na Instagramu. Platí to i v Austrálii, zemi s pouze o něco více než dvojnásobnou populací ve srovnání s Českou republikou. 

Modelky byly donedávna značně závislé na přízni módních návrhářů a editorů lesklých fashion časopisů, která jim mohla přinést vytoužený kontrakt za kampaň pro skutečně velkou značku. Sociální média jim nicméně dala vlastní mediální kanály a jako ten nejvhodnější se zdá být Instagram. Na něm vládne určitý styl fotografií, mezi ty nejvděčnější objekty přitom patří tradičně jídlo a ženy. Kdo by pak měl vládnout umění selfies než právě modelky? To, že Instagram může být pro populární uživatele i zdrojem slušných příjmů, je známo primárně na velkém americkém trhu. Zdá se ale, že živobytí skrze sociální média si mohou vydobýt i modelky z Austrálie, která má pouze necelých 24 milionů obyvatel.


Zdroj: @gabbyepstein

Několik modelek populárních na obrázkové sociální síti se svěřilo se svými úspěchy portálu Gold Coast Bulletin. Nabídky značek se začnou hrnout ve velkém prý až po dosažení magické hranice 100 tisíc followerů. A můžou být i finančně velmi atraktivní. Královna krásy Gabrielle Epstein má přes 820 tisíc followerů a jedna fotka, na níž figuruje propagovaný produkt, ji prý vynese víc než 4 dny práce modelky. Spolupráce nabývá často jednorázové podoby, ale finančně nejatraktivnější jsou dlouhodobé smlouvy, kdy je product endorsment součástí některých fotografií modelky v delším časovém úseku.

Produkty jsou v souladu s životním stylem modelek. Jedná se pochopitelně o oblečení a kosmetiku, ale i zdravé potraviny, smoothies, ale třeba i o prostředky na bělení zubů. Právě jeho propagaci můžete vidět na fotografii níže.


Zdroj: @gabbyepstein

Tento styl propagace je čím dál rozšířenější. Instragram má svoje výhody a výrazně pomohl dostat ven mé jméno," říká sedmnáctiletá modela Ruby Green se 166 tisíci followerů, které pravidelně spravuje o svém životě a produktech, které ji v něm doprovázejí.

Gabrielle Epstein, jež je bývalou zástupkyní Austrálie na soutěži Miss Universe, se snaží propagovat jen produkty, které sama používá. Část spoluprací se značkami si domlouvá sama. Některé jsou přes můj management, ale jindy jen sama pošlu obecný nástřel (podoby promo fotografie) spolu s podmínkami. Mám například možnost smazat fotografii po 4 týdnech, pokud si tak přeji," uvedla Epstein s tím, že některé větší značky vyžadují schválení podoby snímků předtím, než se objevují ve feedu followerů.


Další australská ikona Instagramu Hannah Polites s 925 tisíci followery je momentálně stejně jako Gabrielle Epstein placená cestovními kancelářemi a turistickými resorty za to, že jezdí po atraktivních destinacích a fotí se u toho. 

Fenomén YouTuberů je v Česku čím dál výraznější. Když mají nad 100 tisíc odběratelů a vytvářejí svá videa několikrát týdně, mohou si vydělat nějaké peníze i z reklamních příjmů. Při zhruba 8 až 10 korunách za tisíc zhlédnutí videa to ale nejsou pro naprostou většinu peníze k uživení, ty přicházejí až s komerčními nabídkami značek. Obzvláště fashion vlogerky jsou jimi zahrnuty a také jejich účty na Instagramu jsou pak dalším kanálem komerčních kampaní.

Nejznámější česká jména modelek, která jsou stálicemi bulvárních titulů, propagují značky spíše skrze tradiční média.


Zdroj: @hanamaslikova

Například Hana Mašlíková s 14 tisíci followery na Instagramu občasně propaguje produkty, Dominika Mesárošová se 7 tisíci followery pak spíše výjimečně. Dá se ale říct, že engagement u jejich příspěvků nedosahuje ani na hodnoty českých vlogerek „druhého řádu". České modelky zkrátka na Instagramu tolik netáhnou. Neplatí to ale zcela, pokud zahrneme i modelky českého původu žijící v zahraničí.


Zdroj: @denisemilaniofficial

Žebříček nejvlivnějších Čechů v sociálních médiích sestavený časopisem Forbes vede světová topmodelka Karolína Kurková (na Instagramu 365 tisíc followerů) a na 6. místě je pak modelka a welness trenérka českého původu Denise Milani žijící v USA. Ta patří s 412 tisíci followery na Instagramu a častým product placementem v rámci fotek také do skupiny modelek, pro které jsou jejich kanály sociálních médií tou nejdůležitější profesní devízou.  

Kam dál?

Mít pokryté náklady pobytu na Maledivách za 2 fotografie na Instagramu denně jako Gabby Epstein oepřipomíná život, který by byl utrpením. Instagram vybraný okruh modelek osvobodil od diktátu krásy určovaného návrháři a světovou hvězdou na něm můžete být klidně s výškou pod 160 centimetrů. To ovšem neznamená, že tento svět nesvazují jiné diktáty krásy a pravidla komerční propagace. Pod jejich pokličku nechala nahlédnout jiná Australanka 18letá Essena O'Neill. Ta minulý týden na svém účtu na Instagramu s 580 tisíci followery smazala většinu svých fotografií. U těch zbývajících odhaluje falešné pozlátko placené značkami.


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: