Amazon vyvíjí zvonek, který otevře jen kurýrovi se zásilkou

17. 10. 2017 | Kateřina Němečková
Kroutili jste při sledování amerických filmů nebo seriálů hlavou nad tím, že poslíčci dávají noviny či mléko na zápraží dveří? „To by se u nás nikdy nestalo, do pár minut by to bylo pryč," pomysleli jste si možná. Idealizovaná představa má ovšem k realitě daleko. Krade si i v USA. Proto Amazon vyvíjí chytrý zvonek, který umožní doručení zásilky přímo do domu i v nepřítomnosti zákazníka. Zároveň pracuje i na doručování do kufrů aut.

Konkurenční boj mezi Walmartem a Amazonem na americkém trhu se stupňuje. Zatímco si Walmart postupně rozlišuje portfolio a buduje e-shop, Amazon se snaží proniknout do fungování kamenných obchodů. Kopírování kroků soupeře se přesunulo k inovacím v doručování zboží.

Walmart letos spustil testování doručování přímo domů, resp. do lednice. Jeho cílem je usnadnit život zákazníkům, kteří jsou příliš zaměstnaní na to, aby ztráceli čas nakupováním. Doručování funguje prostřednictvím chytrého zvonku z dílny společnosti August. Pokud nikdo neotevře dveře, zákazník přes mobilní telefon autorizuje speciální jednorázový kód, kterým si doručovatel otevře. Zákazník může průběh sledovat v reálném čase pomocí kamer, jejichž záznam vidí v mobilní aplikaci. Po odchodu se hlavní dveře opět automaticky uzamknou.


Zdroj:
Walmart


Širší portfolio znamená více problémů

Akvizice Whole Foods podnítila v Amazonu vývoj nových způsobů doručování zboží, které podléhá zkáze. Služba AmazonFresh, která funguje již přes rok, nezvládá množství objednávek a více peněz prodělá, než vydělá. Podle informací CNBC se tak Amazon rozhodl jít ve stopách Walmartu a vyvíjí vlastní chytrý zvonek, který vpustí doručovatele až do domu, čímž se předejde zkáze potravin i krádeži zásilky.

Piráti jsou i na verandách

Doručování až za dveře v nepřítomnosti adresáta se netýká jen potravin, ale i ostatního zboží. Kroutili jste při sledování amerických filmů nebo seriálů hlavou nad tím, že poslíčci dávají noviny či mléko na zápraží dveří? „To by se u nás nikdy nestalo, do pár minut by to bylo proč," pomysleli jste si možná. Idealizovaná představa amerických předměstí má ale ke každodenní realitě daleko. Zásilky ohrožuje počasí, ale i takzvaní „porch pirates“ (verandoví piráti), kteří opuštěné doručené balíčky kradou. Statistiku ztracených balíčků Amazon neuveřejňuje, ale podle výrobce chytrých zvonků August, krádež zásilky zažilo až 11 milionů Američanů.

Amazon se snaží potvrdit doručení balíčku službou Photo on Delivery (Fotografie po doručení), kdy řidič vyfotí balíček ležící na zápraží, a fotografii nahraje k informaci o objednávce. Je to však spíše jednostranná ochrana, resp. důkaz, že byl balíček doručen, a případná chyba tedy není na straně Amazonu. Doručovací boxy (Amazon Lockers), kde si může zákazník zboží vyzvednout, jsou již standardem. O jejich uzpůsobení pro potraviny se zatím neuvažuje.

Nová technologie může být jen dalším bonusem pro členy prémiového zákaznického klubu Amazon Prime, pokud se jí však podaří zajistit pro širokou distribuci, bude to další z revolučních kroků v obchodu s potravinami. Celá záležitost je ale velmi ošemetná z právního i bezpečnostního hlediska. Otázkou tedy zůstává, kolik zákazníků bude ochotno vpustit cizího člověka k sobě domů. Cílová skupina pravděpodobně nebude mít čas sledovat po celou dobu doručovatele prostřednictvím bezpečnostních kamer, a prostor pro loupež či narušení soukromí je zde tedy obrovský.

Kam dál?



Ve srovnání s pouštěním kurýra domů, tu je ještě pro většinu lidí přijatelnější varianta. Poskytnutí dočasného přístupu do kufru auta. Díky němu můžete například jet z práce domů rovnou s nákupem a neztrácet čas stavováním se pro něj po cestě v obchodě.  Amazon je nyní blízko dohodě se společností Phrame, která vyrábí speciální rámy na SPZ, které v sobě skrývají bezpečnostní schránku na klíč. Tento způsob doručení není rozhodně novou myšlenkou. Již před dvěma lety proběhla zkouška v Německu.

Přečtěte si o ní v článku Amazon testuje doručení do kufru aut. Zatím jen u značky Audi.

Štítky dokumentu: Amazon E-Commerce

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: