74 % zmínek o Tourettově syndromu v médiích má spojitost s Kazmovou One Man Show

30. 5. 2017 | Kristýna Vozková, PeMi
Řečí čísel: zjistěte, jaký měla poslední epizoda Kazmovy ONE MAN SHOW skutečný vliv na medializaci Tourettova syndromu.

Jaký mediální dopad může mít žertík na FTV Prima? Velký. Alespoň v případě, že jej má na svědomí Kazma a jeho One Man Show. Zpráva agentury Newton Media ukazuje, jaký měla epizoda zabývající se kauzou Prostřena skutečný vliv na medializaci Tourettova syndromu. 

Do reality show jsou vybírány často poměrně kontroverzní typy lidí, které mají za cíl přilákat k televizním obrazovkám co největší počet diváků. Postava Karla Ondrky v jedné ze sérií pořadu Prostřeno, který běží na FTV Prima již dlouhých 6 let, byla ale už od počátku jen těžko uvěřitelná. Ajťák trpící Tourettovým syndromem, doprovázeným tzv. koprolálií (potřebou vykřikovat nahlas vulgarismy), který spí v rakvi v jednom pokoji se svou slepicí, slabost pro babičky a trpí permanentní erekcí – no, uznejte sami, že to je na jednoho člověka až příliš chorob najednou. Není se čemu divit, že byla Prima osočována z toho, že je Karel jen nastrčeným hercem, který má zvednout sledovanost této relace. Diváci se cítili být televizí podvedeni.

Nakonec byl ale podvedený samotný štáb FTV Prima. Minulý týden ve své One Man Show známý český šprýmař Kazma odhalil, že za nastrčením Karla Ondrky do Prostřena stojí on a jeho tým. Kazma si vzal Prostřeno na paškál z několika důvodů. Jednak chtěl poukázat na praktiky televizí při snaze o zvýšení sledovanosti, dále na fakt, že kuchařské reality show nejsou vůbec o vaření (vzhledem k tomu, že pokrmy byly ve skutečnosti připravovány Michelinským kuchařem z těch nejlepších surovin), ale především aby zvýšil povědomí o Tourettově syndromu.

A to se mu bezpochyby podařilo. Během týdne, kdy Kazma veřejně odhalil svůj šprým na FTV Prima, se dle dat slovenské pobočky výzkumné agentury Newton Media v médiích objevilo celkem 61 zpráv zabývajících se touto tematikou a příspěvky zasáhly zhruba 9,6 milionů diváků. Během minulého roku tato choroba v médiích příliš medializována nebyla, jednalo se v průměru o 5 příspěvků.

Po nasazení Karla Ondrky do Prostřena počet zmínek o Tourettově syndromu v médiích rapidně vzrostl a nejvyšší byl v době vysílání relace v březnu roku 2017, to se jednalo o 149 příspěvků.

Další vlna mediálních ohlasů se zvedla po odvysílání One Man Show 16. 5. (doposud se jedná o 64 zmínek) na Streamu.

Všimněte si ale, že zdaleka nejvyšší intenzita vyhledávání výrazu pro „Tourettův syndrom“  byla v době vysílání Prostřena. Medializace FTV Prima se tak z běžných 800 příspěvků během tohoto týdne vyšplhala až na 1076 příspěvků.  Kazma tak sice Primu napálil, zároveň jí ale svým žertíkem prokázal pořádnou službu.

 

Podle statistik se v médiích během posledního roku objevilo celkem 263 zmínek o Tourettově syndromu, z toho neuvěřitelných 74 % z toho v souvislosti s vysíláním Prostřena. Mediální hodnota příspěvků dosáhla až na 7 340 464 korun.

Kazma měl s poslední OMS úspěch hned na několika frontách – napálil FTV Prima, zesměšnil pořad Prostřeno a zvýšil povědomí o Tourettově syndromu.

Otázkou na závěr však zůstává, zda celá akce skutečně lidem trpícím touto nemocí pomůže či naopak uškodí.

Veřejnost se o onemocnění sice začala více zajímat a někteří dokonce přispívají na její léčbu. Existuje ale i druhá strana mince. Jan Motal, který vyučuje na Masarykově univerzitě v Brně mediální etiku, upozorňuje na to, že po zhlédnutí OMS si většina českého národa bude pod onemocněním představovat sprostě nadávajícího mladíka, který sype lupénku do polévky. Přitom koprolálie, tedy nekontrolovatelné nadávky, jsou jen jedním z projevů Tourettova syndromu, kterým netrpí zdaleka každý. Podobně v OMS je lupénka zobrazována jako něco nechutného a potenciálně nakažlivého, přičemž jako autoimunitní onemocnění nakažlivá není. To dle něj může nemocným ve veřejném mínění spíše uškodit a také zhoršit jejich schopnost se s nemocí samotnou vyrovnat.

Kompletní infografiku naleznete níže.

Zdroje: Medan.sk, a2larm.cz, sanquis.cz, stream.cz

Štítky dokumentu: Formy PR Marketingový výzkum
Sdílejte tento článek:
Podobné články: